A Wired-ön Morgan Meaker számolt be részletesen a francia fővárosban alkalmazott biztonsági megoldásokról. Cikkéből kiderül, hogy az ország belügyminisztere folyamatosan bizonygatja, hogy nem estek túlzásokba, amikor megtervezték az Olimpia védelmét, amit a "legnagyobb, békeidőben tapasztalt kihívásként" aposztrofál. Ugyan állítása szerint már most többszáz radikális iszlamistát, szélsőbaloldalit és szélsőjobboldalit akadályoztak meg abban, hogy beépüljön a szervezők közé, azonban a veszélyes egyének mellett látszik, hogy
a névtelen tömegeken is megpróbálják rajta tartani a szemüket.
Ehhez egy olyan rendszert használnak, amely egy 2023-as törvény keretei között nyolc "eseményt" azonosíthat, például a tömegek kialakulását, az elhagyott tárgyakat vagy a földre kerülő embereket. Az ezért felelős, Wintics nevű cég négy éve még azért felelt, hogy kétszáz közlekedési kamera képeit elemezve megállapítsa, hogy hol mekkora a bicikliforgalom, ezzel segítve a biciklisávok megfelelő kialakítását. Ezután megpályázták az Olimpia alatti térfigyelő rendszer üzemeltetését, ami az egyik alapító, Matthias Houllier szerint pontosan ugyanaz, "névtelen formák elemzése közterületeken", "semmi arc- vagy rendszámfelismerés, viselkedés-elemzés". Ezzel mintha el akarná kerülni az olyan technológiákkal vonható párhuzamokat, mint a Kínában működő, egyéneket, kisebbségeket azonosító program, vagy a több amerikai városban betiltott arcfelismerő szoftverek.
"Nincs automata döntés" - teszi hozzá Houllier, hiszen szép számmal akadt példa arra, hogy valakit rosszul azonosított egy ilyen program, majd ártatlanul kellett magyarázkodni a rendőrök vagy a bíróság előtt. Ezzel szemben itt mindössze annyi történik, hogy egy-egy eseményt felismerve a program szól az illetékeseknek, hogy pillantsanak rá a felvételre - hiszen ennyi kamera képének a folyamatos figyeléséhez lehetetlen volna elég embert a képernyők elé ültetni.
Ezzel együtt akadnak jogvédők, akik szerint nincs érdemi különbség az ilyen rendszerek között, és ez is csak fokozni fogja, hogy a rendőrök "mindig ugyanazokon a környékeken, ugyanazokat az embereket zaklatják" - fogalmazott egy aktivista, Noémie Levain. Majd aláhúzta: szerinte az Olimpia csak apropó, "a kormány, a cégek, a rendőrség" már azon gondolkodnak, mi történik a játékok után.
(Borítókép: Marcus Brandt/picture alliance via Getty Images)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR