Sok cég halad a világ számos pontján az eVTOL-lal való légitaxi szolgáltatás megalapozása és engedélyeztetése felé vezető úton, de egyike azoknak, akik hamarosan önvezető géppel is megkaphatják az FAA-tól (az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala) a zöld utat, a Wisk Aero, már igencsak elől jár a fejlesztésekben: több mint 1600 tesztrepülésen vannak túl a különböző fejlettségi szintű prototípusaikkal és nemrégen bemutatták a hatodik generációs gépüket is, ami Gary Gysin, a cég vezérigazgatója szerint, megváltoztathatja a teljes közeledési rendszer jelenlegi képét.
A Gen 6 eVTOL az előző példány, a kétüléses Cora továbbgondolt verziója, ami méreteiben és az utastér befogadóképességében is többet tud elődjénél - a megemelt és hosszabb (15 méteres) szárnyak nagyobb stabilitást és biztonságot, a újfajta propeller elrendezés jobb meghajtást biztosít. A gép négy utas szállítására alkalmas, akik a kabinban a minimális zajszintnek köszönhetően kényelmesen utazhatnak az akár 1,2 kilométer magasságba emelkedő és 220 km/h-ás maximális sebességre képes járműben. A Gen 6 egy feltöltéssel 144 kilométert tud megtenni és útját a Wisk Aero munkatársai is felügyelik az irányítóközpontból, bár a jármű a levegőben teljesen automata üzemmódban repül, előre meghatározott és beprogramozott útvonalon.
A légieszköz különlegességét, az önvezető funkciója mellett, az elérhetősége adja, a cég ugyanis minél szélesebb körben használható szolgáltatást kíván bevezetni, ennek érdekében pedig olyan módon alakították ki a gépet és a leendő szolgáltatás feltételeit is, hogy az minél inkluzívabb lehessen. A be-, és kiszállás például mozgássérültek számára sem okoz megoldhatatlan problémát az ajtó kialakításának köszönhetően és a belső térben olyan felhasználói felületek várják az utasokat, amelyek a hallás-, vagy látássérült emberek számára is könnyedén használhatóak. A Wisk Aero a légitaxi szolgáltatás árát mérföldenként és utasonként 3 dollárban határozta meg, ami mai árfolyamon körülbelül 780 forint/kilométer költséget jelent.
Az új modell egyelőre még az FAA engedélyére vár, mielőtt a levegőbe emelkedhetne első hivatalos utasaival, de a cég reményei szerint már nincs messze a szolgáltatás indításának időpontja, ami az első, pilóta által vezetett légitaxik után, de más autonóm módon működő repülő taxik indítása előtt fog megtörténni.
(Fotó: Wisk Aero)