Önvezető vadászgépet tesztelt az amerikai légierő, hiba nélkül repült a gép tizenhét órán át

2023 / 02 / 17 / Pőcze Balázs
Önvezető vadászgépet tesztelt az amerikai légierő, hiba nélkül repült a gép tizenhét órán át
Az amerikai légierő bejelentette, hogy X-62A VISTA nevű, mesterséges intelligencia irányította gépük már tizenhét órát repült emberi beavatkozás nélkül. Ezzel az autonóm vadászgépeket fejlesztő programjuk az élő tesztelés szakaszába lépett.

Az Ars Technicán olvasható hír szerint 2022 decemberében tizenkét különböző élő tesztet végeztek el a VISTÁ-n, ami a Variable Stability In-Flight Simulator Test Aircraft, azaz a "változó stabilitású, repülés alatti szimulátor teszt repülőgép" rövidítése. A feladatok között összetett manőverezés és látómezőn túli teendők is helyet kaptak, és a rendszer sikeresen teljesítette mindegyiket. Még a szemtől-szembe manőverező légiharc során is bizonyított a gép, ennek köszönhetően a jövőben a pilóta a "hadiirányítás nagyobb feladataira fókuszálhat" - teszi hozzá a Gizmodo. A gép maga egy F-16-osként működött 1992-től, és két éve lett belőle különleges tesztgép X-62A néven. Ugyan a jelek szerint a rendszer megbízhatóan működik, de mindvégig a fedélzeten volt egy pilóta, hogy átvegye az irányítást, ha szükséges.

A légierő "repülési teszt gyorsítóként" hivatkozik az X-62A-ra, mert az egyes feladatok elvégzése után azonnal tudnak finomhangolni a mesterséges intelligencián, majd órákon belül jöhet a következő próba.

"Több felszállást és leszállást bonyolítottunk le, (...) mindig más körülmények között, más ellenségek előtt, más fegyverekkel tesztelve a rendszert. Nem futottunk bele nagyobb problémákba, de akadtak különbségek a szimulációkhoz képest. Ez természetes, amikor a virtuális térből a valódiba váltunk" - idézi Ryan "Hal" Hefron alezredest az Ars Technica. "A VISTÁ-val sokkal gyorsabban tanulhatunk, iterálhatunk, mint más légi járművekkel" - tette hozzá.

Az amerikai védelmi minisztérium hatszáz különböző projektet indított a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatban 2018 óta, és több mint kétmilliárd dollárt költött ilyen célokra.

(Borítókép: Kyle Brasier, U.S. Air Force)

A Sikorsky legendás Black Hawkja már egyedül indul a küldetésekre Több mint 80 évvel ezelőtt repült először szabadon Igor Sikorsky VS-300 helikoptere, amelyet Amerika első, gyakorlati felhasználáshoz alkalmas helikopterének tartanak. A Sikorsky cég Black Hawkja 1979-ben kezdte meg működését a hadsereg szolgálatában és számos emlékezetes küldetés után mára új korszakba lépett: a Matrix rendszerrel immár pilóta nélkül, önállóan repül.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.