Az Ars Technicán olvasható hír szerint 2022 decemberében tizenkét különböző élő tesztet végeztek el a VISTÁ-n, ami a Variable Stability In-Flight Simulator Test Aircraft, azaz a "változó stabilitású, repülés alatti szimulátor teszt repülőgép" rövidítése. A feladatok között összetett manőverezés és látómezőn túli teendők is helyet kaptak, és a rendszer sikeresen teljesítette mindegyiket. Még a szemtől-szembe manőverező légiharc során is bizonyított a gép, ennek köszönhetően a jövőben a pilóta a "hadiirányítás nagyobb feladataira fókuszálhat" - teszi hozzá a Gizmodo. A gép maga egy F-16-osként működött 1992-től, és két éve lett belőle különleges tesztgép X-62A néven. Ugyan a jelek szerint a rendszer megbízhatóan működik, de mindvégig a fedélzeten volt egy pilóta, hogy átvegye az irányítást, ha szükséges.
A légierő "repülési teszt gyorsítóként" hivatkozik az X-62A-ra, mert az egyes feladatok elvégzése után azonnal tudnak finomhangolni a mesterséges intelligencián, majd órákon belül jöhet a következő próba.
"Több felszállást és leszállást bonyolítottunk le, (...) mindig más körülmények között, más ellenségek előtt, más fegyverekkel tesztelve a rendszert. Nem futottunk bele nagyobb problémákba, de akadtak különbségek a szimulációkhoz képest. Ez természetes, amikor a virtuális térből a valódiba váltunk" - idézi Ryan "Hal" Hefron alezredest az Ars Technica. "A VISTÁ-val sokkal gyorsabban tanulhatunk, iterálhatunk, mint más légi járművekkel" - tette hozzá.
Az amerikai védelmi minisztérium hatszáz különböző projektet indított a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatban 2018 óta, és több mint kétmilliárd dollárt költött ilyen célokra.
(Borítókép: Kyle Brasier, U.S. Air Force)