Osztrák motort találtak az ukránokat támadó iráni drónokban

2022 / 10 / 26 / Felkai Ádám
Osztrák motort találtak az ukránokat támadó iráni drónokban
Eddig is lehetett sejteni, de immár biztos: az oroszok által bevetett iráni Mohajer–6 drónokat osztrák Rotax motor hatja. De hogy kerültek oda, ha ilyet Irán az EU szankciói alapján nem kaphatna? A válasz nem olyan egyszerű, mint hinnénk.

Oroszország gazdasági és kereskedelmi szankciók alatt áll, Irán szintén – mindennek ellenére a közelmúltban tagadhatatlan bizonyíték erősítette meg, amit már korábban többen pletykáltak: az oroszok által Ukrajnában bevetett iráni drónokban, jelesül a Mohajer–6 eszközökben osztrák hajtóművet találtak. A nagy kérdés, hogy a Rotax motor a tiltások ellenére miként került bele ezekbe az eszközökbe.

A Rotax hajtóművet a Fekete-tenger felett lelőtt Mohajer–6-ban először akkor fedezték fel, amikor az ukrán hírszerzés szakemberei bemutatták a részben szétszedett drónt a CNN múltheti adásában. A drón az Egyesült Államok Hadseregének „Training and Doctrine” parancsnoksága szerint egy úgynevezett „Intelligence, Surveillance, Target Acquisition és Reconnaissance” (ISTAR) pilóta nélküli jármű (UAV), amely a hírszerzési és felderítési feladatokon túl képes legfeljebb két precíziós irányítású lőszer szállítására is. Bár a valódi gyártó nem ismert, a legtöbb forrás szerint ez a Qods Aviation Industry Company. Érdekesség, de a hajtóművön kívül a drón több rendszere is külföldi beszerzés: a kamerák például nem részletezett amerikai, japán és kínai cégektől származnak, ahogy nem iráni a lézeres célkereső rendszer sem – számol be róla a The War Zone. Az említett eszközök java nem katonai felhasználásra készült, kereskedelmi forgalomban beszerezhetőek, és Ukrajna azt várja ezektől az információktól, hogy ezután Iránnak nehezebb lesz hozzájutnia a komponensekhez.

A Rotax a hírre reagálva bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak az ügyben, mivel ezek a hajtóművek legálisan nem juthattak volna el sem Iránba, sem pedig Oroszországba. A Rotax egyébként a kanadai Bombardier Recreational Products (BRP) leányvállalata, és elsősorban szabadidős járművekhez (vizijárművek, motorbiciklik, könnyű repülőgépek) gyártanak motorokat, de a hajtóműveiket használják katonai drónokhoz is, például a General Atomics MQ–1 Predatorában vagy az izraeli Heron drónokban.

Ennek ellenére régóta keringenek pletykák, hogy az iráni drónokban Rotax motor van – például az elhíresült iráni Shahed–129-ben is a hírek szerint négyhengeres Rotax 914 hajtómű található – pedig ezt a drónt már 2013 óta ipari mennyiségben gyártják. Sőt a Rotax-BRP-t már többször kritizálták, mivel a motorok olyan eszközökben jelentek meg, ahol nem igazán kellett volna: például ilyen hajtóművet találtak a török Bayraktar TB2 drónokban, amelyeket az örmények ellen vetettek be a hegyi-karabahi konfliktus idején. Akkor a BRP bejelentette, hogy ideiglenesen felfüggeszti a Rotax 912 motorok exportját minden olyan országba, ahol nem egyértelmű, hogy milyen célra használnák fel azokat. Idén egyébként októberben már találtak egy másik Mohajer–6 drónt, amit Rotax motor hajtott – ezt a gépet pesmerga katonák lőtték le Irakban.

Mindez természetesen nem jelenti, hogy a BRP-Rotax közvetlenül Iránnal boltolna, hiszen ez utóbbi ország (több szankció alá vont országhoz hasonlóan) valóságos hálózatot épített ki a tiltott termékek beszerzésére. Nem kizárt az sem, hogy ennek az akciónak a része az a fejlett lopási sorozat, amely főleg európai országokat érintett, és melynek során több Rotax motor tűnt el kisebb repülőkből. Ezekről a bűncselekményekről annyit tudni, hogy profi bűnözők munkája, akik tudják, hogyan kell kijátszani a repülőtéri biztonsági intézkedéseket, és megtalálják a gyakran alacsony üzemidővel rendelkező hajtóműveket, majd ezeket precíziós úton távolítják el.

A British Microlight Aircraft Association (BMAA) szerint annyi hajtóművet loptak el csak az Egyesült Királyságban, hogy az Opalt – a szervezett bűnözésre összpontosító nemzeti hírszerző csapatot – kérték fel az ügy kivizsgálására. Ezek alapján nagyon komolyan feltételezhető, hogy Teherán úgy jutott ezekhez a motorokhoz, hogy bizonyos figurák ezeket szó szerint kiszerelték európai repülőgépekből. Ugyanilyen bűncselekmények fordultak elő még Norvégiában, sőt az USA-ban is. A BRP weboldala szerint eddig több mint 130 Rotax 912 és 6 Rotax 914 hajtóműnek kelt lába 2000 és 2021 közt. Az első lopás Németországban történt, míg a legutóbbi Floridában. A listát egyébként az Egyesült Királyság vezeti 36 ilyen esettel, őket Németország követi 31 tolvajlással. Érdekesség, de hasonló módon még Oroszországban is nyoma veszett 4 hajtóműnek.

Az esetekben közös, hogy – mint arról már szó volt – a tolvajok kifejezetten az alacsony üzemidővel rendelkező hajtóműveket keresték. Volt olyan eset, hogy több hajtómű közül kifejezetten a kevesebbet működtetett darabokat szerelték ki, míg a régebb óta használtakhoz hozzá sem nyúltak – vagyis pontosan tudták, mit keresnek. Az akció során a gépet sem verték szét, a hajtóműveket nagy szaktudással távolították el.

Természetesen Teherán rengeteg mód szerezhet ilyen hajtóműveket, de már volt olyan példa, amely konkrét bűncselekményhez kötötte a szankciók alatt álló országot – 2014-ben két iráni férfit ítéltek el azért, mert Németországból német-gyártású hajtóműveket csempésztek volna ki. Természetesen a direkt lopáson és csempészésen kívül Irán emellett használhat fedőcégeket, a használt áruk piacát – vagyis több módszerrel is szerezhet hajtóműveket (valamint egyéb alkatrészeket) a drónjaihoz. A legfontosabb kérdés persze az, hogy az iráni ipar mennyire képes lemásolni, végső soron maga is előállítani ilyen eszközöket. Ez utóbbi kérdésre azonban jelenlegi ismereteink szerint nincs válasz.

(Kép: Második generációs Shahed 129 drón, forrás: Wikipedia)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.