A TechCrunch-on olvasható hír szerint Ashley Velez és Reece Young nem közvetlenül a ByteDance-nél dolgoztak, hanem annak két alvállalkozójánál. A közösségi média vállalatoknál jellemző, hogy a tartalmaik felügyeletével kapcsolatos feladatokat kiszervezik. Velez és Young azt állítják, a cégek elhanyagolták a mentális egészségükkel kapcsolatos feladataikat. Most azt szeretnék, hogy az ügyük kollektív keresetté váljon, vagyis a hozzájuk hasonló, szintén a TikTok anyagait szemléző kollegák is kártérítést kaphassanak. A felpereseket képviselő iroda korábban már vitt egy hasonló pert a Facebookkal szemben - emlékeztet a Gizmodo. Annak akkor egy ötvenkét millió dolláros peren kívüli egyezség lett a vége, melynek köszönhetően több mint tizenegyezer volt és akkori munkatárs kaphatott ezer és hatezer dollár, vagyis nagyjából háromszázötvenezer és kétmillió forint közötti kompenzációt.
A kereset szerint rengeteg felforgató és traumatizáló tartalmat kell vizsgálni a TikToknál, napi tizenkét órában, egy óra ebédszünettel és kétszer negyed óra szünettel. "Végig kellett néznem, ahogyan fejbe lőnek embereket. Két órán át sírtam, miután a szemtanúja voltam annak, ahogyan megvernek egy gyereket." - fogalmaznak a felperesek, akik egy olyan videóval is találkoztak, amelyben bűnözők kivégeznek egy tizenhárom éves lányt. A moderátorok huszonöt másodpercet néznek meg minden videóból, ennyi idő alatt kell eldönteniük, hogy száz lehetséges címke közül melyik írja le megfelelően a látottakat. Tízből nyolcszor pontosan kell, hogy megítéljék, hogy az adott videó a felhasználási feltételekbe ütközik-e. Ráadásul amikor hazaérnek, senkivel nem oszthatják meg, hogy miket láttak, mert a cég titoktartási nyilatkozatot íratott alá velük.
"Az alperesek nem tudtak biztonságos munkakörnyezet biztosítani alvállalkozók ezreinek, akik a kapuűrök a szűretlen, undorító és felforgató feltöltött tartalmak és az alkalmazást naponta használó százmilliók között." Velez ugyanakkor a közvetlen munkáltatója szerint kapott segítséget - állítása szerint annyit, hogy egyszer fél órában találkozhatott a céges pszichológussal. A Gizmodo által idézett egyetemi kutatás kimondja, hogy ugyan mindenki sejti, hogy a moderátorok munkája nehéz, de az ilyen tartalmak folyamatos, hosszan tartó megtekintése a kellő támogatás nélkül komolyan károsítja a dolgozók pszichológiai állapotát.
(Borítókép: Solen Feyissa/Unsplash)