Pilóta és legénység nélkül, távoli irányítással repült egy teherszállító repülőgép a SpaceX és Tesla exdolgozóinak projektjében

2023 / 12 / 22 / Bobák Zsófia
Pilóta és legénység nélkül, távoli irányítással repült egy teherszállító repülőgép a SpaceX és Tesla exdolgozóinak projektjében
A projektért felelős cég elmondása szerint ez az első alkalom, hogy egy Cessna Caravan méretű teherszállító teljesen egyedül szállt fel és landolt. A gépet távolról felügyelték képzett pilóták - ez a módszer új utakat nyithat meg a légi közlekedés működtetése előtt.

Egy Cessna Caravan repülőgép egyedül gurult ki a kifutópályára és emelkedett a magasba november 21-én Kaliforniában, majd egy rövidebb út megtétele után gond nélkül landolt a repülőtéren. A gép nem teljesen automata üzemmódban működött, hanem képzett pilóták adtak számára utasításokat kilométerekkel távolabbról. A projektet a Reliable Robotics szervezte meg azzal a céllal, hogy bizonyítsák, a rendszerük alkalmas nagyobb repülőgépek biztonságos kezelésére is. Elmondásuk szerint ez volt az első alkalom, hogy egy ehhez hasonló méretű repülőgéppel távoli irányítással végeztek tesztrepülést.

A Cessna tesztje összesen 12 percig tartott és már az út elejétől vagyis a kifutópályára való kigördüléstől kezdve a fedélzeten tartózkodó pilóta nélkül haladt a jármű, azonban az irányítóközpontból folyamatosan figyelték a cég alkalmazottai. A gép kezelése nem olyan egyszerű, mint például egy dróné, inkább a légiforgalmi irányítók munkájához hasonlítható, emiatt csak képzett szakemberek számára engedélyezett a részvétel - mondta el Robert Rose, a projektért felelős Reliable Robotics vezérigazgatója, aki korábban a Teslánál dolgozott műszaki menedzserként. A repülőgépnek a pilóta utasításokat küld, amit a gép kivitelez, de az irányítóközpontba nem érkezik vizuális információ az útról. A rendszer kialakítása miatt a gép baj esetén, vagyis akkor ha például elveszik a kommunikációs kapcsolat a pilótával, tud önállóan landolni, mivel az utasítások végén minden ehhez szükséges adatot megadnak számára. A pilóta jelenléte viszont fontos eleme a repülésnek, mivel a kommunikációs csatornákat ő kezeli, így a géppel való kapcsolat problémája esetén azonnal értesítést tud adni a jármű helyzetéről a légiforgalmi irányítóknak.

A tesztet egyelőre egy kisebb teherszállítóval végezték, de a cég elképzelései szerint előbb-utóbb katonai járműveket és nagyobb teherszállító repülőgépeket is lehet majd lényegében akárhonnan irányítani a pilótáknak, akik ezzel a módszerrel kevésbé lesznek helyhez kötve és sokkal több gép kezelését menedzselhetik. Robert Rose szerint a távoli irányítás a pilótahiány problémájának megoldása mellett a légi közlekedés biztonságát is növelheti, bár a nagyobb személyszállító repülőgépek hasonló módszerrel való kezelése jóval később következhet csak.

(Fotó: Reliable Robotics)

Az embereknél is jobban vezeti majd a repülőgépeket egy koreai robot Később pedig tankot is kezelhet majd a dél-koreai védelmi fejlesztések eredményeképp.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az Etakot a nyolcvanas évek közepén dobták piacra, mai szemmel nézve horrorisztikus összegért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.