Az AIR vállalat elsősorban személyszállító eVTOL-ok fejlesztésével foglalkozik, amelyeket könnyű és minimalista struktúrával látnak el, vagyis egyfajta sport-eVTOL-nak készülnek. Az egyszerűség többek között a rotorok elrendezésében és számában érhető tetten: a jármű fix szárnyai mellett négy duplarotorral rendelkezik, amelyek szimmetrikusan veszik körbe a törzset, és szintén fix szerkezetűek, vagyis nem változik a dőlésszögük, miközben a jármű felemelkedés után horizontálisan kezd repülni. A jármű propellereit működtető nyolc motor mindegyike hajtja a gépet, de a gyártó leírása szerint négy motor is elegendő lehet a megfelelő meghajtáshoz.
Az AIR ONE személyszállító verziójának kabinjában két ember fér el, és a pilóta a gépet joystick segítségével tudja irányítani, de a beépített Fly-By-Intent technológia lehetővé teszi az egészen egyszerű kezelést, mivel a jármű automatikusan fenntartja a megadott irányt, sebességet és magasságot és elkerüli az akadályokat, amíg a pilóta meg nem változtatja a beállításokat. Az eVTOL utasfülkéje a lábak környékén is átlásztó, ezért különösen jó kilátást biztosít repülés közben és órákkal csökkentheti le egy-egy utazás idejét a közutakon történő autózáshoz képest.
Az eVTOL-nak immár teherszállító változata is létezik, az AIR ONE Cargo, amelyet csomagszállításhoz terveztek és pilóta nélkül közlekedik. A júniusban bemutatott modell a személyszállítóhoz hasonló kialakítású és azzal egyező sebességre képes, de természetesen ülések helyett a rakományok kapnak benne helyet. Teherbírása 250 kilogramm és hatótávja egy feltöltéssel körülbelül 180 kilométer, így nem csak városon belüli fuvarozásra alkalmas. A járműből egyelőre csak egyet helyeztek használatba, bár a cég nem árulta el, hogy melyik országban, de az év második felében és 2025-ben több példányt is leszállítanak a megrendelőknek. A pilóta nélküli eVTOL működtetésére mindenhol más szabályok vonatkozhatnak, az AIR elmondása szerint a teherszállító modellt egyelőre a tulajdonosa csak “kísérleti engedéllyel” használhatja.
(Fotó: AIR)