Pisces III - a bajbajutott merülőegység, amit az eddigi legnagyobb mélységből mentettek meg

2023 / 06 / 21 / Bobák Zsófia
Pisces III - a bajbajutott merülőegység, amit az eddigi legnagyobb mélységből mentettek meg
Roger Chapman és Roger Mallinson egy, a tenger fenekére süllyedt, aprócska fémhengerbe zárva találták magukat 1973. augusztus 29-én. A mentési akció számos nehézséget tartogatott, annak ellenére, hogy folyamatos telefonos kapcsolatot tartottak fenn a felszínnel.

Roger Chapman mérnök és Roger Mallinson, a Brit Királyi Haditengerészet korábbi tisztje 1973. augusztus 29-én munkába indult az írországi Cork partjánál, hogy nem messze onnan víz alatti kábeleket fektessenek le a telefonos hálózat kiépítése során. A munka, amelyet a Pisces III merülőegységgel végeztek el, rutinfeladatnak számított, korábban már sokszor végigcsinálták a merülési procedúrát és sikerrel vették az akadályokat. A tengerfenékre való negyven perces leereszkedés csak az első fázisát jelentette a teljes munkának, ami Chapman visszaemlékezése szerint nyolc órán át tartott naponta és igen sok kényelmetlenséggel járt: az 1,8 méter átmérőjű járműben alig volt elegendő hely a két férfi számára és a munkaterületet rendkívül nehezen láthatóvá tette a sok felkavart iszap.

A Pisces III járművet az International Hydrodynamics Ltd. (HYCO) gyártotta és az egység a Pisces család középső tagja volt: ezeket a járműveket azzal a céllal fejlesztették, hogy 600 métert meghaladó mélységben tudjanak dolgozni a segítségükkel és a víz alatti munkálatokat sikeresen el tudják végezni Európában és Kanadában is. A Pisces I hatótávja még csak 600 méter volt, de a későbbi verziók már egyre mélyebbre 1100 és 2000 méterre is képesek voltak ereszkedni. A merülőegységben két fő dolgozott egyidejűleg, hogy megfelelő módon tudják irányítani a járművet és vezérelni a mechanikus szerkezetet, amivel a kábeleket fektették.

Azon a bizonyos augusztusi napon Chapman és Mallinson már elvégezték az aznapi munkát és a felszínre emelkedtek, arra várva, hogy kivontassák őket, mikor váratlan problémák sorozata hirtelen teljesen más irányba terelte a sorsukat. A vontatás során a jármű egy kisebb kamrájának fedele elmozdult és víz ömlött bele, emiatt a Pisces III egyik pillanatról a másikra egy tonnával többet nyomott. A vontatókötél nem bírt ellenállni ekkora súlynak és a jármű elszabadult, 65 km/h-ás sebességre gyorsulva haladt a tengerfenék felé. A benne ülők minden elektromos berendezést lekapcsoltak és amennyire lehet, igyekeztek védeni magukat a becsapódás hatása ellen.

A Pisces III 480 méter mélységben állt meg.

A baleset könnyen tragédiába torkollhatott volna, de a férfiaknak több körülmény is reményt adhatott arra, hogy túlélik a szerencsétlenséget: egyrészt nem sérültek meg komolyabban, másrészt fenn tudták tartani a telefonos kapcsolatot a felszínnel, harmadrészt Mallinson az aznapi munka megkezdése előtt úgy döntött, hogy kicseréli a még körülbelül félig teli oxigéntartályt egy teljesen feltöltöttre, a biztonság kedvéért. Mint kiderült, ez a döntés mentette meg az életüket.

Mivel a felszínen dolgozók ismerték a merülőegység hozzávetőleges pozícióját és információkat is kaptak Chapmantől és Mallinsontól a történtekkel kapcsolatban, ezért azonnal meg tudták kezdeni a mentőakció szervezését, ami azonban nem bizonyult egyszerű feladatnak. Az akcióba több szervezetet és járműtípust is bevontak, köztük egy repülőgépet, egy felmérőhajót, egy tengeralattjárót és a Vickers Venturers hajót, amit a Vickers Oceanics működtetett és a Pisces merülőegységek társhajóját képezte. Emellett a helyszínre érkezett a Pisces III testvére, a Pisces II is, hogy segítsen meghatározni a jármű pontos tartózkodási helyét. A legfőbb hátráltató tényező, ami miatt a mentés mégis késlekedett, az időjárás volt: a felkorbácsolt hullámok és a rossz látási viszonyok miatt a Pisces II eleinte nem tudta beazonosítani a bajba jutott járművet. Az egység közben meg is hibásodott, így új megoldás után kellett nézni.

Közben az idő egyre fogyott, a tenger mélyén Chapman és Mallinson megpróbáltak egyre kevesebbet mozogni és beszélni.

A merülőegységet végül a Pisces V találta meg, ezután megkezdődhetett a mentés lényegi része, a jármű felszínre emelése. De ennek a fázisnak során is akadályok merültek fel. A legénységnek ekkor már komolyabb problémákkal kellett szembenéznie: a vészesen fogyó oxigén és emelkedő szén-dioxid-szint csak az első volt a gondok sorában, a szűkös hely, az étel hiánya (csak szendvicsek voltak náluk, de a biztonság kedvéért azt sem ették meg) és a hideg, ami átjárta a járművet, mind negatív hatással volt a hangulatukra és egészségükre. A Pisces III oxigéntartaléka 72 órára volt elég a két ember számára, és a már eltelt két nap a mentés kezdete óta.

Az akadályok pedig egyre csak gyűltek. Időnként a vontatókötelek szakadtak el, máskor elektromos meghibásodások okoztak fennakadást. A Pisces V egy estét a Pisces III-mal és utasaival töltött bátorítás gyanánt, de később visszarendelték a felszínre. A BBC beszámolója szerint, ahogy fogyott az oxigén és a szén-dioxid eltávolítására szolgáló lítium-hidroxid is a fedélzeten, a kevés pozitív dolog egyike a férfiak számára a delfinek folyamatos jelenléte maradt, amelyeket a víz alatti kommunikációs rendszeren keresztül jól hallottak.

Az áttörést a szeptember elsejei, szombati nap hozta meg a mentési akció során: ekkor a Pisces II és a CURV III tengeralattjáró is vontatóköteleket erősített a járműre és lassan elkezdték kiemelni a vízből. Út közben kétszer is meg kellett állítani az emelkedést és újabb kábelekkel támogatni a vontatást, a rendkívül viharos tenger hatásai pedig a több mint két órás út közben különösen megviselték Chapmant és Mallinsont, akik később úgy nyilatkoztak, hogy az egész megpróbáltatás legrosszabb része az utolsó, emelkedési fázis volt. A kezdetben viszonylag egyszerűnek tűnő mentés így egy három és fél napos küzdelemmé vált, ami alatt minden, ami elromolhatott, el is romlott, de a Pisces III szeptember 1-jének délutánján mégis a felszínre került és kinyitották az ajtaját. A jármű utasai élve, sőt, a körülményekhez képest fizikálisan jó állapotban kerültek elő 76 órával a baleset és 84 órával a merülőegységbe való beszállásuk után, vagyis jóval túllépve azt az időtartamot, amelyet az oxigéntartalék kifogyásáig becsültek a szakértők. Az utólagos ellenőrzés során felfedezték, hogy 12 perc választotta el őket attól, hogy teljesen elfogyjon az oxigén a tartályból.

A történet utóéletének egyik legérdekesebb részletét jelenti, hogy Roger Chapman a tapasztalatai által motiválva megalapította a Rumic Ltd.-t, azt a céget, ami merülőegységek mentésére szakosodott. A cég ott volt a Kurszk tengeralattjáró tragikus esetének helyszínén is az LR5 járművel, de túl későn kaptak lehetőséget arra, hogy részt vegyenek a mentésben.

A most az Atlanti-óceánban bajba jutott OceanGate Expeditions járművének esetében azonban kevés az esély a Pisces III-hoz hasonló pozitív kimenetelre, a Titan ugyanis (amennyiben az óceán fenekén tartózkodik) 3800 mélységben van, ahol a nagy távolság és a hideg is jelentős problémákat jelent.

(Forrás: BBC, Wikimedia Commons, Sky News Fotó: United States Navy/Wikimedia Commons, PA Images/Getty Images)


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.