A SpaceX hamarosan ismét történelmet írhat a Polaris Dawn küldetéssel – mivel ennek során kísérlik meg az első civil űrsétát. Az űrhajó legfeljebb öt napig marad pályán, az űrsétát a harmadik napra tervezik. A látszólag talán egyszerű vállalás mögött azonban számtalan kockázat húzódik.
A legnagyobb veszélyt az okozza, hogy a négyfős legénységet szállító Crew Dragon űrhajón nincsen légzsilip. Hagyományosan az űrsétákat, vagyis a járművön kívüli tevékenységeket (EVA-kat) az űrhajósok egy légzsilip segítségével végzik, amely biztonságos kilépést biztosít az űrhajóból. Ilyenkor az űrhajósok szkafandert öltenek, majd egy lezárt térben, ahonnan eltávolítják a levegőt, kilépnek az űrbe, miközben az űrhajó többi része nyomás alatt marad, így biztonságban van. A Polaris Dawn küldetés során azonban a teljes űrhajót nyomásmentesítik az űrséta idejére, ami azt jelenti, hogy a legénység minden tagjának – még azoknak is, akik odabent maradnak – speciális EVA-szkafander kell viselniük a védelem érdekében.
Ez a módszer kifejezetten az űrkorszak hajnalát idézi, amikor a NASA Gemini és Apollo küldetései hasonló módszerekre épültek – ez azonban már akkor is komoly kockázattal járt, hiszen a legénység biztonsága teljes mértékben a szkafanderek megbízhatóságán állt vagy bukott.
Mint Jared Isaacman, a küldetés parancsnoka és a SpaceX Polaris programjának vezetője fogalmazott:
“El kell hagynod az űrhajó minden védelmét… ezután a szkafandered lesz az űrhajód.”
Azonban mint azt a New Scientist kapcsolódó cikke kifejti, még ezeket is övezik aggályok: habár szigorú teszteken estek át, ezek az öltözékek még most lettek kifejlesztve, vagyis sosem bizonyítottak a tényleges űrviszonyok között.
Ha a fentiek nem lennének elegek, tegyük hozzá azt is, hogy a legénység a küldetés során messzebbre távolodik a Földtől, mint bárki az Apollo-program 1972-es befejezése óta, így nagyobb sugárzási és mikrometeorit veszélynek is lesznek kitéve.
A fentieket ellensúlyozandó, fontos azért kiemelni, hogy bár a legénység civilekből áll, tapasztalt szakemberekből van szó. Maga Isaacman is járt már az űrben, de mellette egy nyugalmazott tesztpilóta, a SpaceX vezető űrhajós-oktatója, valamint a SpaceX egyik vezető űrműveleti mérnöke is a csapat tagja. Vagyis nem az utcáról beesett vidám csapatról beszélünk tehát a civil jelző ellenére sem: mindannyian jelentős tapasztalattal rendelkeznek a küldetésirányítás terén, és két éve intenzív tréningeken vesznek részt.
Laura Forczyk űripari tanácsadó így nyilatkozott a kockázat mértékéről:
“Bár minden EVA kockázatos, nem mondanám, hogy ez különösen veszélyes lenne... annyira jól felkészültek.”
A küldetésre Forczyk szavai ellenére azért komoly figyelem irányul, mert a fentiek miatt lényegében a SpaceX újabb próbatételéről van szó, mely során a cég új EVA-ruháit és a Crew Dragon űrhajót (az űrséta szempontjából) is tesztelik egyaránt. Arról nem beszélve, hogy a polgári űrkutatás határai is kijjebb kerülhetnek.
Arra már nehéz válaszolni, hogy mikor kerül sor a startra. A kilövést eddig ugyanis többször is elhalasztották: az okok között szerepelt a héliumszivárgás, majd a rossz időjárási körülmények is. A SpaceX hivatalos oldalán az a legutóbbi információ, hogy a kedvezőtlen időjárási előrejelzések miatt a SpaceX elhalasztotta a Falcon 9 Polaris Dawn küldetésének augusztus 28-i és 29-i indítási kísérleteit is, és tovább figyelik a kedvezőbb időjárási körülményeket.
(Kép: SpaceX)