Ebben az őrült világban a pozitív megerősítések belső békét adhatnak a gyerekeknek

2020 / 03 / 07 / Perei Dóra
Ebben az őrült világban a pozitív megerősítések belső békét adhatnak a gyerekeknek
Az elmúlt héten egy negyedikes tanuló a Kozármislenyi Janikovszky Éva Általános Iskolában majdnem felakasztotta magát, társai az utolsó pillanatban mentették meg életét. A kisfiúval jelenleg is mentálhigiénés szakemberek és pszichológusok foglalkoznak, így egyelőre nem tudni, mi vezetett döntéséhez, a gyerekekre nehezedő nyomás azonban vitathatatlan. Holland kutatók nemrég azt vizsgálták, mivel javítható a gyermekek énképe, illetve iskolai teljesítménye. A megoldás kézenfekvőbb, mint gondolnánk.

Az iskolában gyakran alulteljesítenek a negatív énképű gyerekek. Egy holland kutatásban most azt vizsgálták, felpörgeti-e a teljesítményt, ha az alacsony önértékelésű tanulók bátorító szavakat mondogatnak maguknak. Kiderült, hogy az ily módon önmagukat megszólító gyerekeknél javulást tapasztaltak matematikából, ha a mantra az erőfeszítésre, és nem a képességekre helyezte a hangsúlyt. "A szülőknek, illetve pedagógusoknak gyakran javasolják, hogy feszült helyzetekben, például dolgozatírásnál bátorítsák a gyerekeket saját magukkal kapcsolatos pozitív kijelentések ismételgetésére, de eddig nem tudtuk kideríteni, hogy vajon ez tényleg segít-e nekik."

"Mostanra viszont bebizonyosodott, hogy így van, és ez egy olyan önszabályozási stratégia, amit mi magunk, önállóan is működtethetünk a mindennapokban. " - mondja Sander Thomaes, az Utrecht University pszichológiaprofesszora.

A kutatók kétszáztizenkét, kilenc-tizenhárom éves - negyedikes és hatodikos - középosztálybeli holland gyermeket vizsgáltak (ezért külön fel is hívták a figyelmet, hogy eredményeik életkori és kultúra-beli sajátosságok miatt csak korlátozottan általánosíthatók). Hogy miért pont ezt az életkort vizsgálták?

Mert ilyenkor gyakorivá válik az iskolai feladatokkal kapcsolatos rátermettségről alkotott negatív énkép.

Míg a matematikai tesztre azért esett a kutatók választása, mert az e téren nyújtott teljesítményt veszélyeztetik leginkább a saját kvalitásokra vonatkozó téves hiedelmek. Az alanyok először beszámoltak arról, mit gondolnak saját képességeikről. Pár nappal később tantermeikben egy standard matematika-teszt első felét kellett megoldaniuk, majd három csoportra osztották őket: az egyikben erőfeszítésről (például "Megteszem, amit csak tudok!"), míg a másikban a képességről ("Ebben nagyon jó vagyok", ilyesmi) szóló mondatokat kellett megfogalmazniuk maguknak. A harmadik csoportot pedig nem beszéltették.

Ezt követően megírták a dolgozat második részét: az első csoport teljesítménye észrevehetően javult a többiekhez képest. Az önbiztatás különösen azoknál működött, akik előtte negatív véleménnyel voltak saját rátermettségükről.

A második csoport teljesítménye az előzetes félelmektől függetlenül sem javult.

(Fotó: Pixabay)


Wigner Jenő, a fizikus, aki megteremtette a nukleáris mérnöki tudományokat
Wigner Jenő, a fizikus, aki megteremtette a nukleáris mérnöki tudományokat
A legendásan udvarias tudós neve talán nem a legismertebb a Manhattan terv résztvevői közül, de hatalmas szerepet játszott az az első atommáglya, az első vízhűtéses, plutónium generáló reaktor létrehozásában és a tudomány számos területen hagyott hosszú időre szóló nyomot.
Egész Európából gyűltek össze résztvevők, hogy változtassanak a női vezetői helyzeten
Egész Európából gyűltek össze résztvevők, hogy változtassanak a női vezetői helyzeten
Nincs elég női vezető - egy különleges akadémia változtathat a helyzeten.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.