Az elmúlt néhány évben már-már megszokottá vált, hogy a repülőgépek kisebb-nagyobb késésekkel indulnak el és érkeznek meg: az Eurocontrol adatai szerint 2023-ban tíz gépből három késett legalább tizenöt percet, ami az előző évnél némileg, a világjárvány előtt tapasztaltaknál lényegesen rosszabb. Ezeknek a hátterében számtalan tényező áll, de ami biztos: ha késve érkezik egy gép, még fontosabb, hogy minél gyorsabban be tudjanak szállni a következő utasok. Ehhez pedig az egyik eszköz, hogy nem véletlenszerűen, hanem úgynevezett beszállási csoportok, boarding groupok szerint jutunk a fedélzetre.
Ennek a logikája, amint az a Lufthansa weboldalán szerepel, hogy először a kiemelt utasok, illetve a gyorsabb bejutásért fizetők, majd az ablakoknál, utána a középen, végül a folyosó mellett ülők jönnek. Ezeket jelölik egymást követő számokkal, amelyek közül egyet megtalálunk a beszállókártyánkon. Sokan azonban fütyülnek erre a kérésre, ami miatt az ülések elfoglalásakor percek mennek el azzal, hogy az előttünk leülő utast felállítjuk, ő kilép a folyosóra, mi be a helyünkre, ő utánunk - miközben ránk várt akár több tucat utastársunk.
Az American Airlines úgy döntött, hogy kipróbálja, vajon a nyilvános megszégyenítés megoldja-e ezt a problémát.
A TechCrunch-on olvasható hír szerint ha valaki mostantól hamarabb szeretne felszállni, mint azt a csoportja engedné, két hangos pittyenést fog hallani - és nem csak ő, hanem körülötte mindenki más is. Mindezt egyszerre száz amerikai reptéren kezdték el tesztelni. Amint azt a cikk kiemeli, a konkurens United inkább a praktikusság felől közelítette meg a kérdést, és visszaszámlálót és beszállási figyelmeztetéseket épített a mobilalkalmazásába. Hogy melyik megoldás a hatékonyabb, az valószínűleg már a karácsonyi tumultusban egyértelmű lesz.
(Borítókép: Yolanda Suen/Unsplash)