Forradalmi globális összefogással, korai-diagnosztikai áttörés jöhet a rákgyógyításban

2020 / 02 / 11 / Justin Viktor
Több mint ezer tudós hozzájárulásával készült el egy mérföldkőnek számító tanulmány a rákbetegségről alkotott mindenkori legrészletesebb képpel. A tudósok egy százezer darabos kirakóshoz hasonlították a rákot, amiből eddig a darabok 99 százaléka hiányzott.

A tanulmány - melyet a Nature folyóiratban publikáltak - szinte teljes képet nyújt a rák összes ismert fajtájáról. Ennek alapján a kezelést az egyes betegek egyedi daganatához lehet igazítani, vagy kidolgozhatóak a korai felismerés új módjai. A Pan-Cancer Analysis of Whole Genomes Consortium 2,658 ráktípus teljes genetikai kódját elemezte.

Az 1 százalék

A rákos sejt, saját egészséges sejtünk sérült változata - a DNS-mutációink ugyanis megváltoztatják a sejteket, amíg végül már ellenőrizetlenül növekednek és osztódnak. Amit erről a folyamatról tudunk, az nagyrészt a test fehérjéinek építésére szolgáló genetikai utasításokból származik. "Ez a teljes genomnak csupán 1 százaléka" - mondta Dr. Lincoln Stein az Ontario Rákkutató Intézetéből.

“Az orvosok ma a sötétben tapogatóznak, amikor a betegek körülbelül egyharmadát kezelik, mivel lehetetlen megmondani, miért váltak sejtjeik rákossá.”

37 ország kutatóinak több mint egy évtizedbe tellett, hogy megértsék, mit csinál a maradék 99 százalék. A 22 tudományos folyóirat-publikációt felölelő munka azt mutatja, hogy a rák nagymértékben összetett, mutációk ezreinek különböző kombinációi képesek rákot okozni.

Vezető mutációk

A projekt kiderítette, hogy az emberekben fejlődő rákok átlagosan négy és öt alapvető mutációt tartalmaznak, amelyek a rák növekedését elősegítik. Ezek olyan potenciálisan gyenge pontok, amelyek kihasználhatók azokkal a kezelésekkel, amelyek megtámadják ezeket a „vezető mutációkat.”

"Végül azt akarjuk elérni, hogy ezeket a technológiákat felhasználhassuk az egyes betegek személyre szabott kezeléseinek azonosításához" - mondta Dr. Peter Campbell, a Wellcome Sanger Intézetből. Úgy tűnik azonban, hogy a rákok 5 százalékánál egyáltalán nincs vezető mutáció, ami azt mutatja, hogy még van tennivalónk.

A tudósok kifejlesztettek egy módszert is a mutációk  karbon-kormeghatározására” is.

Ezzel arra a megdöbbentő felfedezésre jutottak, hogy a mutációk több mint egyötöde évekkel vagy akár évtizedekkel korábban történt, mielőtt a rákot diagnosztizálták volna.

"Kidolgoztunk a genetikai mutációk első időskáláját, a rák típusainak egész spektrumára" - mondta Dr. Peter Van Loo a Francis Crick Intézetből. Hozzátette: "Ezeknek a mintáknak a megfejtése azt jelenti, hogy képessé váltunk olyan új diagnosztikai tesztek kidolgozására, amelyek sokkal korábban észlelik a rákbetegség jeleit." A kihívás most annak kiderítése, hogy a mutációk közül melyik válik rákbetegséggé, és melyeket lehet biztonságosan figyelmen kívül hagyni.

(Forrás: BBC Képek: Pikrepo)