Rejtélyes módon eltűnt az Antarktinál egy legénység nélküli merülőhajó, a Ran – számol be róla az Interesting Engineering. A Ran küldetése az volt, hogy megvizsgálja a végítélet gleccsereként ismert Thwaites-gleccsert, amely kulcsfontosságú terület az éghajlatváltozás tengerszintre gyakorolt hatásainak a megértésében. A gleccser teljes olvadása több mint fél méterrel megemelheti a tengerszintet, veszélyeztetve a bolygó tengerparti területeit.
A Göteborgi Egyetem autonóm víz alatti járműve (AUV), a Ran, egy rendkívül fejlett kutatóeszköz, amely kifinomult érzékelőkkel van felszerelve előre programozott küldetésekhez, amelyet gyakran a jég alatt hajt végre. Felszerelései közé tartoznak a nagy felbontású akusztikus szonárok és számos tudományos műszer, így az egyike azon kevés AUV-nak, amely ilyen fejlett funkciókkal rendelkezik világszerte. A Ran-t olyan kihívásokkal teli környezetben használták, mint az Antarktiszon és a Balti-tengeren. Az eszköz a nemzeti kutatási infrastruktúra, a MUST része, és a merülőeszköz tudományos kutatásra és bizonyos feltételek mellett akár kereskedelmi célokra is rendelkezésre áll.
A fentiek miatt a Ran kulcsfontosságú volt a Thwaites-gleccser aljáról szóló részletes adatok gyűjtéséhez. Anna Wahlin óceánográfus hangsúlyozta, hogy a Ran mennyire jelentős szereppel bírt a Thwaites gyors olvadásának a tanulmányozásában – más távirányítású járművektől eltérően a Ran ugyanis képes volt önállóan navigálni hatalmas távolságokon át, aminek köszönhetően eljuthatott a korábban elérhetetlen, jéggel borított régiókhoz is.
Az Araon hajó kiterjedt kutatási erőfeszítései és a légi támogatás ellenére a Ran lokációja továbbra sem ismert, a jelenlegi feltételezések szerint váratlan akadályokba ütközhetett a jég alatt. Az eset jelentős csapást mért a klímakutatásra, mivel a Ran már 2019 óta gyűjtött értékes információkat a Thwaites-gleccser áramlatairól, hőmérsékleteiről és visszahúzódási mintáiról. A hiánya így jelentős űrt hagy maga után, mivel más eszközzel tehát nem tudjuk ennyire hatékonyan tanulmányozni a gleccser viselkedését és a bolygóra kiható, potenciális hatásait.
(Kép: Göteborgi Egyetem)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR