Rendkívül ritka, új szuperföldet fedeztek fel galaxisunkban

2020 / 05 / 14 / Justin Viktor
Rendkívül ritka, új szuperföldet fedeztek fel galaxisunkban
A szuperföldnek hívott égitestek tömege nagyobb a Földénél, de könnyebb, mint saját Naprendszerünk legkisebb óriásbolygóinak tömege (körülbelül 15 földtömeg). Itt a legújabb szuperföld felfedezés, a ritkábbik fajtából.

Mitől szuper?

A kifejezés csupán a bolygó tömegére vonatkozik, és így semmit sem árul el a felszíni viszonyokról vagy a lakhatóságról. A Canterbury Egyetem (UC) csillagászai most újabb „egy a millióból” bolygót fedeztek fel galaxisunk középpontjának irányában. A bolygó egyike azon maroknyi égitestnek, melynek mind mérete, mind pályája nagyjából megegyezik a Földével.

A bolygó pontosabb tömege valahol a Földé és a Neptunuszé között lehet, körpályája a Vénusz és a Föld között lenne, ha a mi naprendszerünkben keringene. Csillagának várható (még nem pontosan megmért) tömege kisebb lehet, mint Napunké, és egy év ezen a bolygón nagyjából 617 földi nap lehet.

Dr. Martin Herrera Martin, a felfedezés nyomán született tanulmány vezető szerzője elmondta:  „A felfedezés rendkívül ritka megfigyelésen alapul."

"A bolygó csillagának megfigyelése öt napon át folyt, míg magát a bolygót csupán egy öt órán át tartó jel-torzulás periódusában észleltük. Miután megerősítettük, hogy ezt valóban egy másik, a csillagtól eltérő test okozta, és nem egy műszeres hiba, folytattuk a csillag-bolygó rendszer jellemzőinek begyűjtését."

„A bolygó és a gazda-csillaga együttes gravitációja egy távolabbi, háttércsillag fényét meghatározott módon nagyította fel. Világszerte több helyen elhelyezkedő távcsöveket használtunk ennek a fényt meghajlító hatásnak a mérésére.”

Dr. Martin Herrera először azt észlelte, hogy az esemény fényszórása szokatlan alakú, és hónapokig tartó számítógépes elemzést végzett, amely arra a következtetésre jutott, hogy ez az esemény egy kis tömegű bolygónak és csillagának köszönhető."

Mikrolencséző csillagok

Az UC csillagászati ​​szakértője szerint:  „A mikrolencsés hatás ritka: a galaxisban mindössze egymillió csillagból egyet érint, egy adott időszakban. Ezenkívül ez a megfigyelés nem ismételhető meg, és annak valószínűsége, hogy közben még egy bolygót is megfigyelhetünk, rendkívül alacsony.”

A tudósok a 2018 folyamán megfigyelt mikrolecséző eseménynek, az OGLE-2018-BLG-0677 nevet adták. Az optikai gravitációs lencséző kísérletben a Chilei és a Koreai mikrolencséző teleszkóp hálózat (KMTNet), vettek részt, melybe az UC csillagászai is tartoztak, három azonos távcsövet használva Chilében, Ausztráliában és Dél-Afrikában.

A tanulmány társszerzője, Michael Albrow egyetemi docens megjegyzi

"Ezek a kísérletek évente mintegy 3000 mikrolencsés eseményt észlelnek, melyek többségét egyetlen csillag lencsehatása okozza."

(Forrás: TechExplorist Képek: Pixabay)

Az ISS korábbi parancsnoka megmutatta, milyen zsúfolt belülről a Nemzetközi Űrállomás
Az ISS-en 2000 novembere óta tartózkodnak űrhajósok és váltják egymást folyamatosan a különböző missziók legénységei. Az űrállomást hamarosan már modernebb utódai helyettesítik, de jelenleg még nélkülözhetetlen szerepet tölt be az állomást tudományos munkákra használó országok űrprojektjei során. Az ISS-t az Európai Űrügynökség űrhajósa, Andreas Mogensen mutatta be márciusban, közvetlenül azelőtt, hogy elhagyta az állomást és visszatért a Földre.