A Super Scooper, vagy hivatalos nevén Canadair CL-415 egy speciális, kanadai gyártmányú repülőgép, amelyet a légi tűzoltási munkákhoz fejlesztettek ki, és amelynek két példánya jelenleg a Los Angelesben tomboló tűzvész megfékezését segíti. A gépek Quebecből érkeztek Kaliforniába, és a kanadai SOPFEU (Société de protection des forêts contre le feu) üzemelteti őket, de szorosan együttműködnek a CAL FIRE (California Department of Forestry and Fire Protection) flottájával az oltási akciók során. Nem ez az első eset, hogy kanadai gépek Los Angeles környékén repülnek, mivel Quebec már évtizedek óta rendszeresen ad bérbe légi eszközöket a helyi egységek erejének növelésére.
A tűzoltásban különösen hatékony Super Scooperek első verzióit a kilencvenes években kezdte fejleszteni a Canadair, majd a gyártás átkerült a Bombardierhez, végül a Viking Aircraft vásárolta meg a CL-415, valamint az elődjének (pontosabban “nagyszülőjének” tartott) CL-215 engedélyét is. A CL-415-öt a CL-215 mintájára alkották meg, miután igény mutatkozott a korábbi, jóval kisebb kapacitású légi járművek helyettesítésére, így született meg a Super Scooper, aminek már a neve is az extrém vízfelvevő teljesítményére utal.
A gép kétéltű, vagyis le tud ereszkedni a nyílt vízre, ahol a tartálya kinyitása után nagy mennyiségű vizet mer ki, majd felemelkedik, és a tűz helyszínére szállítja azt.
A tartályban közel 6000 liter víz fér el egyszerre, amit rendkívül gyorsan, akár 12 másodperc alatt fel tud venni, majd a célhelyszín felett 2 másodperc alatt kiengedi a teljes tartalmat. Ez nagy előrelépést jelent a 60-as évek légi tűzoltásra készített gépeihez képest, amelyek még csak körülbelül tizedennyi kapacitással rendelkeztek. A Scooper, Timothy Sheehy-nek, a légi tűzoltásban tapasztalt amerikai szenátornak elmondása szerint a leggazdaságosabb légi tűzoltási eszköz, annak ellenére, hogy gyártási költsége eléri a 12 milliárd forintot.
Ami a Super Scoopert hatékonnyá teszi, az a nagy kapacitása mellett a két, különlegesen erős turbólégcsavaros hajtóműve, amelyek egyenként 2380 lóerős (eshp, equivalent shaft horsepower) teljesítményükkel elegendő erőt biztosítanak a többezer kilós rakománnyal való felemelkedéshez a víz felszínéről. Ezt a műveletet a szárnyak rendhagyó formája is segíti, ami görbített ívével növeli a felhajtóerőt. A speciális repülőgépek kezelése azonban a gépek jól működő kialakítása mellett sem egyszerű feladat az extrém körülmények miatt, amivel meg kell küzdeni egy erdőtűz esetén.
A pilóták dolgát nagyban nehezítik a sűrű füst által kialakított rossz látási viszonyok, amit tovább komplikál a többi, mentést végző jármű által okozott nagy légi forgalom is - ez magyarázza egyébként a CL-415 rikító sárga színét, amit már messziről észrevehetnek a levegőben közlekedő gépek pilótái. A figyelemfelkeltő külső és a folyamatos kommunikáció a légiirányító-központtal, valamint a többi pilótával nem mindig elég a balesetek elkerüléséhez, ahogy azt a Los Angelesben szolgáló Super Scooperek esete is mutatta:
az egyik gép január 9-én egy illegálisan a légtérben tartózkodó drónnal ütközött,
aminek következtében hatalmas lyuk keletkezett a szárnyán és napokra le kellett állítani a működését. A tervek szerint a gép a mai napon kezdi meg újból a tűzoltást, de a kiesése nagy hátrányba hozta a hatóságokat, mivel a repülőgép akár hat perces időközönként képes egy-egy újabb adag vizet szállítani a tűzhöz, és körülbelül hat órán keresztül tud folyamatosan dolgozni, mielőtt kifogy az üzemanyagból, vagyis a hiányát erősen meg lehetett érezni az elmúlt napokban.
A repülőgépek egészen alacsonyról, 30 méteres magasságból öntik a vizet a tűzre, miközben 350 km/h-ás sebességgel repülnek - ennek koordinálása szintén nagy precizitást kíván meg a pilóták részéről. A Super Scoopereket csak különlegesen képzett szakemberek vezethetik, akik megbirkóznak a tűz, illetve hőség okozta turbulenciával és más akadályokkal is, többek között a nyílt víz felszínének közvetlen közelében való manőverezéssel is. A szupergépekből hamarosan még több szolgálatba áll Los Angelesben, mivel a Bridger Aerospace is mozgósítja hat gépét a tűzvész megfékezésére.
A Scooperek által nyújtott segítségnek azonban megvan a hátulütője is, mivel az sós óceáni víz, amit szállítanak a környékre, különösen káros lehet a megmaradt növényzetre, illetve talajra nézve - egyelőre azonban ez az egyetlen megoldás a védekezésre az édesvízi készletek megfogyatkozása miatt.
(Fotó: Maarten Visser/Wikimedia Commons, Brian van der Brug/Getty Images)