A SkyDrive, a japán “repülő autókat” fejlesztő cég, elindította az SD-05 eVTOL repülőjármű építési fázisát. Mindez jelentős mérföldkő az elektromos függőleges felszállású és leszállású járművek (angol mozaikszóval eVTOL) történetében, mivel a cég nem kisebb piaci szereplővel dolgozik együtt ezen cél elérése érdekében, mint a Suzuki Motor Corporation – olvasható a vállalat közleményében.
Az eVTOL néven ismert “repülő autó” esetén a leglátványosabb truváj tehát, hogy egy helikopterhez hasonlóan képes a függőleges emelkedésre és ereszkedésre – magyarán nincs szüksége dedikált kifutópályára. Ám ezeken kívül elő szokott kerülni érvként ezen járművek mellett a környezetbarát megközelítés: mivel ugyanis elektromosan működnek, az eVTOL járművek elviekben csökkenthetik a légi közlekedés környezeti lábnyomát, és kibocsátás nélküli repülést tesznek lehetővé. További előny még a zajcsökkentés, mivel ezen járművek tervezése során nagy hangsúlyt fektetnek erre a területre is. Összességében tehát ezek az eszközök rugalmasabb városi közlekedést tesznek lehetővé. Vagy legalábbis ez a nagy ígéret.
Az eVTOL technológia távoli nagy ígérete még a teljesen autonóm közlekedés is, ami tovább növelné a haétkonyságot – de azért míg ezt elérjük, nyilván nagyon sokat kell aludni.
A Sky Drive egy, az irányítása alatt álló leányvállalaton, a Sky Works-on keresztül gyárthat ilyen járműveket a Suzuki Japan Iwatában található gyárában. A SkyDrive és a Suzuki együttműködése keretében akár évi 100 ilyen jármű is legördülhet a futószalagról.
A SkyDrive jelenleg azon dolgozik, hogy a japán Polgári Légiközlekedési Hivataltól (JCAB) megszerezze a szükséges típusbizonyítványt az SD-05 eVTOL repülőgép számára, céljuk, hogy 2026-ra piacra vigyék ezt a modellt, és terveik között szerepel az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) általi tanúsítvány megszerzése is, miközben Ázsiában, például Vietnamban is kutatják a piaci lehetőségeket. Az Iwata városában gyártott kezdeti prototípusok alapos repülési tesztelésen esnek át.
Bár az SD-05 még nem repült, elődje, az SD-03 már 2020 óta a levegőben van, így nagy az izgalom az SD-05 első prototípusának az idén várható bemutató repülése kapcsán.
A 12 villanymotorral hajtott SD-05 kompakt, de hatékony repülési élményt ígér: egy pilótával és két utassal 15 kilométeres távolságig, 100 km/h-t is elérő sebességgel képes közlekedni. A SkyDrive az autonóm repülési képességek irányába is kacsingat a fentebb leírtaknak megfelelően.
A cég azonban nem csak légi taxi szolgáltatásokban és a légi turizmusban gondolkozik, de hangsúlyozza, hogy ez az eVTOL sürgősségi egészségügyi szolgáltatásokban, tehát “repülő mentőautóként” is beválhat. A repülő mentőautókról, valamint arról, hogy ez miért jobb a helikoptereknél, a fentebbi cikkünkben írtunk, amelyben dr. Gorove Lászlót, a hazai légimentők nyugdíjas vezetőjét is megkérdeztük, hogy egy ilyen járművet milyen kritériumok alapján vetnének be hazánkban.
(Kép: készülnek a gyártásra, forrás: SkyDrive)