A jövőben repülő szélerőművekkel foghatjuk a szelet

2019 / 11 / 20 / Perei Dóra
A légi szélenergia-rendszerek új szintre emelik a szélenergia hasznosítását, és könnyű kötelekkel, járművekkel helyettesítik a hagyományos szélturbinákat.

A szélenergiát elektromos áram termelésére hasznosító szélerőművek jelentősége világszerte növekvő tendenciát mutat, de úgy tűnik idővel a klasszikus szélturbináknak is leáldoznak, helyüket pedig átveszik az energiát generáló sárkányrepülők.

Mi a gond a régi szélturbinákkal?

A modern szélerőművek kapcsán leginkább két dolog jut eszünkbe: hatalmas oszlop, hatalmas lapátokkal. Felmérések szerint egy két MW-os szélerőmű nagyjából négy GWh elektromos energiát állít elő évente, ami lehetne több, ha figyelembe vesszük, hogy magasabb légrétegben általában erősebben fúj a szél. A szélerőműveket azonban sem épületgépészeti, sem gazdasági okokból nem lehet csak úgy magasabbra építeni. Ezt a problémát igyekszik áthidalni a Makani nevű startup.

Szélerőművek a fellegekben

Merthogy a cég munkatársai szerint újabb óriások telepítése, vagy a tartóoszlopok hosszabbítása helyett sokkal gazdaságosabb, ha a szélerőművet reptetjük fel az erős áramlatok közelébe. Ez a megoldás nemcsak a szárazföldön, hanem a tengereken is alkalmazható lenne.

2019. nyarán a cég egyik szerkezete sikeres tesztrepülést hajtott végre a norvég Karmøy városától mintegy tíz kilométerre. Ekkor a Makani M600-as szénszálas szerkezetű felszálló egység prototípusát tesztelték, ami egy kétszázhúsz méteres vízmélységű területen elhelyezett úszó platformhoz kapcsolva termelt áramot.

A fenti videóból jól kivehető, hogy a felszálló egység leginkább egy repülőgépre hasonlít, melynek huszonhat méteres fesztávolságú szárnyaira nyolc motort szereltek, amik elektromos árammá alakítják a szélenergiát. A gépnek  még az ötszáz méteres magasság sem akadály, mivel acélkábellel kapcsolódik bázisához, repülése során pedig köröket ír le a levegőben. A technológia másik nagy előnye, hogy összeállításához és telepítéséhez lényegesen kevesebb acél és beton szükséges a hagyományos szélerőművekhez képest.

Bár a szélerőművek szabadon úszó platformokra szerelése nem új keletű ötlet, a Makani technológiájának köszönhetően a tényleges telepítési költség csupán töredéke a klasszikus megoldásoknak. A repülő szélerőmű ráadásul méreténél fogva könnyen szállítható, így akár tengeri fúrótornyokra, szigetekre is telepíthető, ahol egyébként rendszerint dízelgenerátorokkal termelnek áramot. Összehasonlításképp a Makani huszonnégy sárkányból álló létesítménye évente százhúsz GWh áramot termelne, míg egy két MW-os szélerőmű körülbelül négy GWh-ot.

A BNEF előrejelzése szerint még legalább tíz évet várnunk kell az ipari méretű repülő szélerőművekre, hiszen a technológia még szinte kötött babacipőben jár. A kisebb modellekkel viszont alighanem hamarabb találkozhatunk, akár már az elkövetkező három-négy évben. Kivitelezői ugyanis arra gondoltak, hogy természeti katasztrófa esetén ilyen erőművekkel oldanák meg az ideiglenes áramszolgáltatást, amíg a sérült infrastruktúra javítása zajlik.

(Fotó: IEEE Spectrum)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
A testen belül lehet három dimenzióban nyomtatni ezzel az ultrahang alapú eljárással
A testen belül lehet három dimenzióban nyomtatni ezzel az ultrahang alapú eljárással
Képzeljünk el egy világot, ahol az implantációk behelyezése, törött csontok kezelése komoly műtéti beavatkozás helyett lényegében annyit jelent, hogy az implantációt befecskendezzük a testbe, ahol az felveszi a szükséges alakot! A mostani fejlesztés épp ezt teszi egyszer lehetővé.
Utánunk gurul a napelem, hogy bárhol energiához jussunk
Utánunk gurul a napelem, hogy bárhol energiához jussunk
A robot elkíséri az embert a túrákra és kiválasztja a legoptimálisabb helyet és pozíciót a minél jobb energiatermeléshez.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.