A Tesla tavaly júniusban mutatta be az eddigi leggyorsabb autóját, ami a gyári adatok szerinti 321 km/h-s végsebességével sok hagyományos szupersportautót is faképnél hagyott. Bár az autó a hitelesített mérések szerint soha nem ment gyorsabban 269 km/h-nál, a Rimac által közölt adatokat látva ez tulajdonképpen már nem sokat számít. A horvát szupersportautó-gyártó kedden kiadott közleményében arról számolt be, hogy a teljesen elektromos hajtású Nevera a papenburgi tesztpályán 412 km/h-s végsebességre gyorsult, amivel jelenleg toronymagasan a leggyorsabb olyan elektromos autónak számít, ami valaha sorozatgyártásba került.
A Nevera ezzel az eredménnyel nem csak a Model S Plaidet utasította maga mögé, de olyan autókat is, mint például a Bugatti Veyron EB, amely 2005 és 2007 között volt a világ leggyorsabb autója. Az abszolút sebességrekordot a sorozatgyártott autók kategóriájában egyébként jelenleg a Koenigsegg Agera RS tartja 447 km/h-val, amelyet 2017 óta nem tudott senki megjavítani - legalábbis hivatalosan. Ennek oka, hogy a hitelesített mérésekre igen szigorú szabályok vonatkoznak, például hogy az autónak mindkét irányba meg kell futnia a sebességet, a világon pedig erre csak kevés tesztpálya alkalmas.
A rekordot Miro Zrnčević, a cég tesztpilótája jegyzi, aki "top speed" módban érte el a nem mindennapi sebességet. Ennél a beállításnál a gyártó szerint az autó úgy optimalizálja az aerodinamikai elemeket, hogy azok tökéletes egyensúlyt teremtsenek a leszorítóerő valamint a légellenállás között, ezzel biztosítva a stabilitást nagy sebességnél. Ahogy a közlemény megjegyzi, a Nevera nem csak a világ leggyorsabb, de a legjobban gyorsuló elektromos autója is egyben - utóbbi rekordot még tavaly állították fel, amikor a kocsival 8,582 másodperc alatt teljesítették az USA-ban standardnak számító, negyedmérföldes távot.
A Nevera eredményének értékét némileg növeli, hogy a Rimac teljesen saját erőből építette meg a különleges képességű sportautót: az akkor mindössze 21 éves Mate Rimac 2009-ben alapította meg a céget kifejezetten azzal a céllal, hogy elektromos szupersportautót építsen, a prototípust pedig 2018-ban mutatták be a Genfi Autószalonon. Az autóban a hajtáslánc és az akkumulátorcsomag is teljesen saját tervezésű, a technika kiforrottságáról pedig sokat elárul, hogy az Automobili Pininfarina is a Nevera alapjaira építi az első szupersportautóját, a Battistát.
A Neverát négy, egyenként 485 lóerős villanymotor hajtja, amelynek köszönhetően az autó a hivatalos adatok szerint 1,85 másodperc alatt éri el a 60 mérföldes (96 kilométeres) óránkénti sebességet. A 120 kWh-s akkumulátorcsomaggal a Nevera a szigorúbb WLTP szabvány szerint is 547 kilométert tud megtenni egy töltéssel, az 500 kW-os gyorstöltési technológiával pedig az akkumulátorai mindössze 19 perc alatt tölthetők fel 80%-ra - legalábbis elméletben, hiszen ezt a töltési teljesítményt jelenleg még egyik gyorstöltőhálózat sem támogatja.
A Nevera más szempontból is igen különlegesnek számít, például van benne egy olyan "vezetésoktató" funkció is, amely audiovizuális segítséget nyújt a sofőrnek többek között az ideális pályaív valamint a megfelelő fékpont és fékerő eltalálásában. Ezt az autón elhelyezett 12 ultrahangos szenzor, 13 kamera és 6 radar teszi lehetővé, amelyeknek köszönhetően az autó nem csak rendkívül fejlett vezetéssegítő funkciókkal rendelkezik, de elméletben 4-es szintű, azaz teljes önvezetésre is képes.
A 2,4 millió dollárba, azaz csaknem egymilliárd forintba kerülő Nevera gyártása idén júliusban kezdődött meg Zágráb mellett, így az első megrendelők már meg is kapták az autójukat, amelyből mindössze 150 darab fog készülni. A tulajdonosok ugyanakkor csak ritkán tudják majd kiélvezni a sportautó teljes képességét, hiszen a gyártó a Nevera végsebességét 352 km/h-ban limitálja, ezt pedig csak különleges eseményeken oldják fel, ahol a Rimac szakemberei személyesen gondoskodnak az abroncsok megfelelő állapotáról.
(Fotó: Rimac)