Ritka műszerrel gazdagodott az ELTE Kémiai Intézete

2020 / 06 / 06 / Perei Dóra
Ritka műszerrel gazdagodott az ELTE Kémiai Intézete
A világszinten egyedülálló tömegspektrométer segítségével az ELTE-n minden eddiginél pontosabban elvégezhető többek között a gyógyszerhatóanyagok és a peptid- illetve fehérjetípusú molekulák szerkezetvizsgálata.

A gyógyszerkutatás és- fejlesztés az egyik legösszetettebb folyamat, az alapkutatási és alkalmazott kutatási tevékenységek összhangját igényli. Ezen a területen a szerkezetkutatókra is egyre bonyolultabb feladatok hárulnak mind a kismolekulás szintézis, mind a modern terápiákat lehetővé tevő, fehérjealapú gyógyszerek fejlesztése terén. Az ELTE kémikusai évtizedek óta folytatnak aktív szintetikus kutatást kémiai, biológiai és anyagtudományi területeken. A 2019-ben elindult ELTE Szint+ Tématerületi Kiválósági Program célja éppen a szintetikus kapacitások további fejlesztése és bővítése, a hatékonyabb és eredményesebb kutatási és fejlesztési munka érdekében.

A Perczel András akadémikus által vezetett program kulcsfontosságú beruházása volt egy olyan új szerkezetkutatási laboratórium létrehozása, amely lehetőséget ad akár a kisméretű szerves vegyületek és hatóanyagok elemzésére, akár az összetett szerkezetű peptidkonjugátumok, makromolekulák és fehérjék vizsgálatára. A biológiai gyógyszerek szerkezetvizsgálata (például a COVID-19 vírusfertőzés kezelésében ígéretesnek mutatkozó monoklonális ellenanyagok elemzése, valamint a fejlesztés alatt lévő peptid- illetve fehérjetípusú molekulák részletes szerkezeti jellemzése) ugyanis kizárólag a legkorszerűbb műszeres módszerekkel valósítható meg.

Az új, Cornides István fizikusról elnevezett laboratóriumba unikálisnak számító műszer került: a ciklikus ionmobilitás tömegspektrométer a világon a hetedikként az ELTE Kémiai Intézetének munkáját fogja segíteni.

Cornides István úttörő szerepet játszott Magyarországon a tömegspektrometriás kutatások elindulásában, az 1950-es évek elején elsőként épített az országban tömegspektrométert. Születésének századik évfordulóján, a család és a Magyar Kémikusok Egyesülete Tömegspektrometriai Társaság támogatásával az ELTE TTK új laboratóriuma az ő nevét vette fel. A Cornides István Tömegspektrometria Laboratórium vezetője Schlosser Gitta kémikus, az ELTE Analitikai Kémiai Tanszék egyetemi adjunktusa. A laboratórium lehetőséget ad a régióban egyedülálló mérési lehetőség kipróbálására és alkalmazására a módszer iránt érdeklődő kutatók és cégek számára. Az ionmobilitás elválasztással kombinált tömegspektrometriás mérések nem igényelnek speciális ismereteket, a műszer működését a tömegspektrometriában gyakorlott kutatók könnyen elsajátíthatják. A laboratóriumot a kutatás-fejlesztés mellett a hallgatók is használhatják, hogy tapasztalatot szerezzenek a gyorsan fejlődő szerkezetkutatási területen.

(Forrás: ELTE TTK, A fotó csak illusztráció, forrása: Pixabay)

Már készül a jövő “kvantuminternete”, amelynek kulcsa a kvantumdob
A Koppenhágai Egyetem Niels Bohr Intézete már a jövő világhálójának, a “kvantuminternetnek” a legszükségesebb összetevőjén dolgozik.