Új trend alakul - robotavatárok helyettesítik a gyerekeket az iskolákban

2022 / 01 / 25 / Bobák Zsófia
Új trend alakul - robotavatárok helyettesítik a gyerekeket az iskolákban
Egy norvég cég olyan robotokat tervez, amelyek a betegség miatt otthon maradó gyerekek helyett jelennek meg az iskolákban. Németországban és az Egyesült Királyságban már használják a rendszert.

Németország egyik berlini általános iskolájának hétéves tanulója, Joshua Martinangeli egy komoly tüdőbetegség miatt nem tud bejárni az órákra, de mégsem kell lemaradnia az oktatásról, mivel robotavatár formájában megjelenik iskolatársai között minden nap. A norvég No Isolation cég által tervezett, kis méretű robot, bár rendelkezik fejjel és szemekkel, de nem kifejezetten humanoid formára lett kialakítva, erre ugyanis nincs szükség ahhoz, hogy a célnak megfelelően funkcionáljon.

A gép lényegében egy távoktatási eszköz, ami lehetőséget ad rá, hogy egy diák se essen ki egészen a rendszerből az egészségügyi problémái miatt és egyfajta hibrid oktatás valósulhasson meg anélkül, hogy a tanároknak online órákat kellene tartania. Ez nem csak azért lehet hasznos, mert így kevésbé marad le a tanuló a tananyagban, hanem azért is, mert az izoláció nem tesz jót a gyerekeknek.

"Azoknál a gyerekeknél, akik hosszú időre kimaradnak az iskolából rajtuk kívül álló tényezők miatt, a magány és a szociális izoláció problémát okozhat komoly tanulmányi és szociális következményekkel."

- írja a No Isolation - "Az iskola nem tisztán a tanulásról és tananyagról szól, ez a legfontosabb társadalmi színtér a gyerek életében. Itt köttetnek az életre szóló kapcsolatok és az élmények meghatározzák, hogy kivé válunk."

Az avatár ezt az elszigeteltséget oldja fel, a segítségével a diákok otthonról is bármikor résztvehetnek az órához, a mikrofonok használatával kommunikálhatnak az osztálytársaikkal és a tanítókkal, a kamerákon keresztül pedig látják a barátaikat. A robot minimalista külsején csak két szem kapott helyett, ezek jelzik a tanár számára, ha a diák válaszolni szeretne egy kérdésre vagy hozzászólna egy témához. A 4G-vel működő AV1 robothoz okostelefonon vagy tableten keresztül lehet csatlakozni és a gyerek irányíthatja a kamera mozgását, így szabadon körbenézhet a teremben, emellett a szünetekben sem kell lemondania a közös játékról vagy beszélgetésről, mivel a gép kis méretével és kis súlyával könnyen szállítható.

A No Isolation leírása szerint 2020-ban 20 000 iskolai napon használták már a robotot az AV1 projekt keretében. Az Egyesült Királyságban legalább 648 tanuló próbálta ki a gépet, amelyből 90 darabot osztottak szét az iskolák között.

Ami problémát jelenthet egy kamerával felszerelt gép osztályteremben való megjelenése során, az a biztonságos működés garantálása, ezt a cég olyan biztonsági intézkedések bevezetésével igyekezett elérni, mint a jelszó alapú használat, ami azt jelenti csak az avatárt irányító gyermek ismeri a jelszót a robothoz, emellett nincs lehetőség a felvételek rögzítésére és tilos a képernyőkép készítése is.

A telepresence gép használatára az elmúlt években különösen "jó" alkalom adódott, de a No Isolation nem a járvány alatt, hanem már 2015-ös megalapításakor elkezdte kutatni azokat a módszereket, amellyel a magányt és az elszigeteltséget enyhíthetik az iskolából kimaradók számára. Ehhez az úgynevezett meleg technológiát (warm technology) alkalmazzák, ami a hideg technológiával ellentétben, a közvetlen, valódi kapcsolatok kialakítására helyezi a hangsúlyt. A 2016-ban megjelent, beteg gyerekek számára kifejlesztett AV1 avatár után a Norvég Rák Egyesület felkérésére az izolációban élő idősek számára is létrehoztak egy gépet, az eredmény a Komp monitor lett, ami egyszerű kialakításával a technológiától idegenkedő, a bonyolultabb eszközöket nehezen használó embereknek is utat nyit a digitális eszközön való kommunikáláshoz.

A Covid-19 járvány miatt az Egyesült Királyságban tavaly volt olyan időszak, mikor egymillió gyermek is hiányzott az órákról, Magyarországon a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének 2020-ban készített elemzése szerint akár a hatodik, hetedik és nyolcadik évfolyamos diákok 12,10 és 7%- át is érinthette a probléma (egyes megyékben még sokkal nagyobb arányban is), hogy nem rendelkeznek otthoni PC-vel, vagyis ők potenciálisan a digitális oktatásból is kimaradhattak.

(Reuters Fotó: No Isolation)

Bezárták az egyetemet, a diákok helyett robotok vették át a diplomát Diplomaosztás, 2020.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.