A Sarcos Robotics and Technology cég több mint harminc éve foglalkozik robotvázak fejlesztésével, amelyekkel a humán munkaerő fizikálisan behatárolt képességeit igyekeznek kiegészíteni és újabb szintre emelni, hogy a gépekkel mintegy összeolvadva egy erősebb, strapabíróbb, kevésbé sérülékeny, de mindeközben az emberi problémamegoldó képességet sem nélkülöző rendszert alkossanak.
A vállalat elődje 1983-ban kezdte meg biomérnökségi kutatásait a Utah-i Egyetemen, majd, immár önálló cégként, az Exoszkeletonok az Emberi Teljesítmény Kiegészítésére program keretében a DARPA (az Egyesült Államok Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége) számára fejlesztettek olyan exoszkeletonokat, amelyek a katonák számára nyújtanak plusz erőt és védelmet.
A céget 2007-ben felvásárolta a Raytheon és a Guardian XO rendszert, amit közismertebb nevén Vasember ruhának is szoktak hívni, kiegészítették további hozzávalókkal, majd következő generációs, 90 kilogramm emelésére is alkalmas verziójának működését 2020-ban nyilvánosság előtt is demonstrálták.
A viselhető robotváz azonban csak bizonyos feladatokra használható, távoli munkák elvégzésére például alkalmatlan, ezért a Sarcos továbbgondolta a rendszer működését és megalkotta a robotizált váz fejlettebb utódját, a Guardian XT-t. Ez a gép ugyanolyan szoros együttműködésben dolgozik az emberekkel, mint hordható elődje, de fizikailag nem igényli a közeli kapcsolatot, mivel az irányítása telepresence módon, azaz egy AR alkalmazás és kontroller segítségével történik. A robot, ami egyébként az exoszkeletonokhoz hasonló kialakítást kapott, nemcsak a veszélyes, hanem a nagy precizitást igénylő feladatokat is el tudja látni: mindkét karja 45 kilogramm emelésére képes és akkumulátorral is üzemeltethető.
A robotot jelenleg még a cég teszteli, de a tervek szerint már az év közepén elérhetővé teszik a potenciális vásárlók számára is tesztelésre, hogy önállóan is felmérjék a rendszer teljesítményét. Később, az XO-hoz hasonlóan, az XT-ket is bérelni lehet majd a Sarcostól. A robotok működését tavaly júliusban mutatták be háromféle munkakörnyezetben: egy multinacionális olajvállalat telepén, egy vegyianyagok feldolgozását végző cég üzemének vizsgálatával és a favágási feladatok elvégzése közben elektromos vezetékek közelében.
(Fotó: Sarcos Robotics and Technology)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR