A Carnegie Mellon Egyetem mérnökei, az Nvidia munkatársaival együttműködésben kifejlesztettek egy új tréningprogramot, amivel a humanoid robotok betanítása sokkal hatékonyabbá vált, és a robotok korábban elképzelhetetlen mozdulatokat tudnak tenni a szimulációs felkészítés után. A modellt ASAP-nak (Aligning Simulation and Real Physics) hívják, és egy két fázisból álló keretrendszert jelent, amelyben a szimulációt összehozzák a való életbeli szituációkból szerzett adatokkal, vagyis lényegében a szimulácóval “előtanított” programot próbára teszik majd tovább tanítják és fejlesztik a valódi fizikai paraméterek beépítésével, és a két világ (a szimulált és a valós, fizikai) összehangolásával. A modell “jelentősen javítja az ügyességet és a teljes testes koordinációt különféle dinamikus mozgásokon át” - magyarázzák a mérnökök a módszerről szóló tanulmányban.
A tesztek során a kísérleti alanyként használt Unitree G1 robotot különböző rúgások és ugrások mellett arra is megtanították, hogyan kell úgy mozogni, mint ahogy azt a híres sportolóktól látta, konkrétan Kobe Bryantnek, az olimpiai bajnok amerikai kosárlabdázónak, valamint LeBron Jamesnek, a Los Angeles Lakers sztárkosarasának és Cristiano Ronaldo portugál focistának a mozdulatait kezdte imitálni a gépezet, egyre nagyobb hatékonysággal. A végeredmény a tréning után is valamelyest bizonytalannak hat, de egy robottól egészen szokatlan agilitásról tesz tanúbizonyságot, a Carnegie által közzétett videókból pedig az is kiderül, hogy milyen különbséget jelent az új modell alkalmazása a tanítási folyamatban: a LeBron Jamest utánzó robot például az első, ASAP használata előtti felvételen úgy néz ki, mint aki beleakadt a saját biztonsági hevederébe, és igyekszik elkerülni az orrabukást, míg az ASAP utáni felvételen már sokkal inkább kivehetőek a kosaras mozdulatok.
(Fotó: Carnegie Mellon University)