Egy német laboratóriumban furcsa majomrobotot építettek a mozgás evolúciójának tanulmányozására 2020 / 05 / 03 / Bobák Zsófia

A sci-fiken nevelkedett ember számára talán érthetetlenül lassúnak tűnik a fejlődési folyamat, mely a robotok való világ beli önállósodását jellemzi, de megvan az oka, hogy miért is nem futunk bele nap, mint nap két lábon járó, beszélő humanoidokba á’la Westworld vagy Terminátor. A mechanikus gépek fizikai képességeit nagyban behatárolja az összetett, több száz szenzorból összeállított irányítási rendszer, mely nélkül nem képesek az autonóm mozgásra, valamint a hajlékonyságukat lehetővé tevő mechanikus struktúrák kialakításának nehézségei. Noha egyelőre a kerekeken guruló, robosztusabb felépítésű gépek tűnnek a használhatóbb megoldásnak, például az ipari alkalmazás során, de a kutatások a természetben élő lények mozgásának emulációját helyezik fókuszba a laboratóriumokban a robotok következő generációjának megalkotása során. A német DFKI (German Research Center for Artificial Intelligence) 2014-ben hozta létre Charlie-t, a gép-hominidát, mely flexibilis gerincének köszönhetően két lábra tudott egyenesedni, többé-kevésbé az emberszerűek mozgásának evolúcióját utánozva. Charlie évről évre fejlődik, a legújabb videóban azt mutatják be, hogy tud a hátáról hasra, majd négylábú pozícióba fordulni. A kutatók később otthoni asszisztensnek, vagy más bolygók felfedezésében és birtokbavételében segítkező munkatársnak szánják. A DFKI csatornáján sok más érdekes robotos videót is találhatunk, többek között Charlie kiegyenesedését is megtekinthetjük. (Fotó: Getty)