A Soproni Egyetem és a SatiNav Robotics együttműködésében épülnek a jövő robotikus platformjai, amelyek az erdészeti munkákat segíthetik. Az ilyen jellegű feladatok automatizálása sokat tud emelni a hatékonyságon és a gyorsaságon, emiatt egyre több országban alkalmaznak robotikai módszereket az erdészetben: van, ahol drónokkal telepítik az új fákat, és van, ahol az ágak vágását és az adatgyűjtést bízzák a robotizált munkásokra.
A Soproni Egyetem és a SatiNav célja moduláris robotok létrehozása, amelyek különálló, cserélhető egységekből (modulokból) épülnek majd fel, amelyeket könnyen le lehet választani és kicserélni az erdészeti feladatnak megfelelően.
“Ez a kialakítás rugalmasságot, testreszabhatóságot és könnyű bővíthetőséget tesz lehetővé.”
- írja az egyetem. Az ilyen eszközök kifejlesztését a fenntartható technológiák iránti növekvő társadalmi és gazdasági igény, valamint az éghajlatváltozás és a környezeti erózió által támasztott kihívások teszik szükségessé napjainkban. A robotokat nem csak hazai felhasználásra szánják, hanem nemzetközi piacra, illetve nemzetközi erdőgazdálkodási szereplők számára is, és a technológia a hagyományos élőmunka-terhelés csökkentését, valamint a fenntartható és modern erdőgazdálkodás kialakítását szolgálja majd a tervek szerint.
Ahogy azt Czimber Márk, a SatiNav Robotics ügyvezetője elmondta, ennek érdekében egy nemzetközi szinten is kuriózumnak számító vizuális navigációs modellt fejlesztenek, ami lehetővé teszi, hogy a robotok olyan, sok akadállyal teli, komplex környezetben is boldoguljanak, ami az erdőkben várja őket, ahol aljnövényzettel borított területeken is könnyen tájékozódnak majd a SatiNav rendszerével.
“A fejlesztésünk alapját saját tervezésű, moduláris robot-platformok adják. Ezek lényege, hogy különböző egységekkel – úgynevezett modulokkal – egészíthetők ki.
Ehhez egy egyedileg kialakított, szabványos csatlakozórendszert fejlesztettünk, így a robotokat gyorsan a konkrét feladathoz lehet igazítani, legyen szó terepi mérésekről, adatgyűjtésről vagy akár precíziós feladatkörökről.” - magyarázta Czimber - “A szoftveres háttérünk ugyancsak egyedi: egy nemzetközileg is újszerű, vizuális navigációs alapmodellre épül, amelyet saját fejlesztésű neurális térképezési eljárással egészítettünk ki. Ennek köszönhetően a robotjaink képesek lesznek önállóan tájékozódni és dolgozni akár bonyolult, változó környezetekben is. Potenciálisan bárhol!”
(Fotó: Bing/GPT-4o)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR