Soha nem emelkedhet a levegőbe a NASA kísérleti elektromos repülőgépe

2023 / 06 / 26 / Bodnár Barna
Soha nem emelkedhet a levegőbe a NASA kísérleti elektromos repülőgépe
A NASA múlt hét pénteken közölte, hogy X-57 nevű, kísérleti elektromos repülőgépe soha nem fog felszállni. Az ügynökség olyan biztonsági problémákra hivatkozott, amelyek leküzdhetetlenek a projektre szánt idő és költségvetés mellett.

Néhány hónappal ezelőtt a NASA még bizakodóan nyilatkozott az előremutató fejlesztésről, februárban magazinunk is írt a teljes mértékben elektromos meghajtású X-57 sikeres hőpróba tesztjéről, ami úgy tűnt, az egyik utolsó próba, mielőtt a repülőgép megkezdheti első repülését. Az amerikai űrügynökség ennek megfelelően korábban azt mondta, az X-57 még ebben az évben a levegőbe emelkedett volna, igaz, az eredeti tervekben szereplő, több mint egy tucat légcsavar helyett csupán kettővel, a Mod 2-nek nevezett módosításnak megfelelően.

Már majdnem útra készen áll a NASA első elektromos repülőgépe A fő hajtóművek vezérlőit egy zárt, kísérleti kamrában mínusz 23 és plusz 63 Celsius fok között működtették, ugyanis ez az a hőmérsékleti intervallum, amely már a pilótával együtt végzett tesztrepülések során hathat az alkatrészekre.

Jelenleg azonban úgy tűnik, az X-57 örökre a földön marad, és a gép soha nem fog repülni, se a Mod 2-vel, se újabb módosításokkal. A NASA szerint emögött két tényező áll: a biztonság és az idő. A tervezők ugyanis a közelmúltban olyan biztonsági rést találtak a hajtóműrendszerben, amely meghibásodás esetén komoly veszélyt jelentett volna a pilótára és a földi személyzetre is, ezért úgy döntöttek, ez elfogadhatatlan kockázatot jelent. A probléma kiküszöbölése viszont olyan terhet róna a NASA idei költségvetésére, amely kigazdálkodására jelenleg nincs lehetőségük.

A probléma, ami a projekt meghiúsulásához vezetett a légcsavarokat meghajtó motorokat érintette. A NASA kutatásvezetője azt mondta, a motorok részletes vizsgálata után, a légialkalmassági értékelés során jöttek rá arra, hogy a motorok mechanikusan, repülési terhelés alatt olyan módon is meghibásodhatnak, amely a korábbi földi tesztek során nem derült ki. Bár van megoldás a problémára, azonban ezt a módosítást egyszerűen túl sokáig tartana végrehajtani.

A NASA csapata hangsúlyozta, hogy ennek ellenére büszkék arra, hogy a fejlesztés eddigi eredményeivel segíthetik azokat a magánvállalatokat, akik szintén elektromos repülőgépek létrehozásán dolgoznak.

Az űrügynökség jelenleg két másik, X jelű repülőgép fejlesztésén is dolgozik – ez a megjelölés azt jelenti, hogy a repülőgép kísérleti stádiumban van és elsősorban kutatási célokat szolgál. Az egyik ilyen projekt az X-59, amely a NASA tervei szerint még idén a levegőbe emelkedik, ezzel bebizonyítva, hogy a szuperszonikus repülés jóval csendesebb is lehet, mint jelenleg. A másik pedig egy egészen új, X-66A nevű kezdeményezés, amelyet a „fenntartható repülés élő példájának” is neveznek. A jelenlegi ütemterv szerint a gép 2028-ban repülhet majd először.

(Borítókép: NASA/Lauren Hughes)


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Íme az első kép az UFO-ról, amit Kanada felett lőtt le egy F-22 tavaly
Íme az első kép az UFO-ról, amit Kanada felett lőtt le egy F-22 tavaly
2023-ban az USA és Kanada felett több objektumot is lelőttek, és bár ezek roncsait elkezdték felkutatni, de ez hivatalosan nem vezetett eredményre. Most először viszont nyilvánosságra hoztak egy képet az egyik azonosítatlan tárgyról.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.