Sokáig a világ legnagyobb tokamakja volt, most újabb fontos kísérletnek adott helyet a JET

2024 / 09 / 23 / Bobák Zsófia
Sokáig a világ legnagyobb tokamakja volt, most újabb fontos kísérletnek adott helyet a JET
A Joint European Torus évtizedeken át fontos fúziós teszteknek adott otthont, de tavaly karrierje végéhez ért és elkezdődött a leszerelése. Ez azonban nem jelenti, azt hogy a JET haszontalanná vált volna, a létesítményben próbálták ki először, hogyan lehet teljesen automatizált módon végezni az ellenőrzési munkákat.

A Joint European Torus (JET) 1983-ban lépett működésbe azzal a céllal, hogy helyet adjon az ITER előkészítéséhez szükséges kísérleteknek, amelyek során a kutatók tanulmányozhatják a fúziós jelenségeket, az extrém körülményeknek a különféle anyagokra gyakorolt hatását és a deutérium és trícium üzemanyagok reakcióit. A tokamak korának legnagyobb ilyen jellegű berendezése volt, bár azóta ezt a címet átvette tőle a japán JT-60SA, vagyis a kis ITER, ami részben szintén a Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor előfutárának tekinthető. A JET-ben négy évtizedes üzemelése alatt három deutérium-trícium kísérletsorozatot végeztek, hogy teszteljék a keverék üzemanyagként való hasznosításának lehetőségeit és sikerült is 1997-ben 21,7 megajoule, majd 2021-ben már 59 megajoule, végül az utolsó kísérletben 69 megajoule energiát generálni: utóbbi eredményhez mindössze 0,2 milligramm üzemanyagot használtak fel.

A JET még bezárása után is kulcsfontosságú projektek helyszíne, most már nem fúziós energiával kapcsolatos kísérleteket végeznek benne ugyan, de az itt zajló robotikai tesztek tapasztalatait is felhasználják majd az ITER és más fúziós erőművek működtetése során. Februárban egy 35 napig tartó kísérlet alatt az Egyesült Királyság Atomenergia Ügynöksége (UKAEA) és az Oxford Robotics Institute (ORI) a Boston Dynamics négylábú robotját, Spotot küldte az immár inaktív reaktor területére, hogy ellenőrizze a helyszínt, adatokat gyűjtsön és közvetítsen és leolvassa a helyszínen telepített szenzorokat. A robot teljesen automata üzemmódban haladt végig a területeken különféle berendezésekkel felszerelve és az ORI AutoInspect platformját használva, miközben kikerülte az útjába kerülő akadályokat és együttműködött a leszerelésen dolgozó személyzettel.

A teszt bizonyította, hogy a robotok megfelelően alkalmazhatóak olyan helyszíneken az emberi munkaerő segítésére, amelyek veszélyesek vagy legalábbis kockázatosak lennének a személyzet számára, valamint azt is, hogy a robotok önálló, irányítás nélküli üzemelésre is alkalmasak. A működésen kívüli JET nem hasonlítható ugyan össze egy üzemelő fúziós reaktor környezetével, de az eredmények hozzájárulnak a más fúziós létesítményekben zajló jövőbeli karbantartási vagy éppen leszerelési munkák megtervezéséhez is.

(Fotó: United Kingdom Atomic Energy Authority, EFDA/JET, a borítókép a JET 1991-es állapotát mutatja)

Negyven év után leállítják a világ legnagyobb tokamakját A JET (Joint European Torus) küldetése a végéhez ér: jövőre elkezdik a leszerelési folyamatot, ami várhatóan 2040-ig tart majd. A tokamakban végeztek először deutériumot és tríciumot is tartalmazó üzemanyaggal kísérleteket és számos más elsőség is kötődik a berendezéshez.


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Ez a "rémálom-generátor" elmossa a valóság és a képzelet határát
A Pika 1.5 technikailag egy videógenerátor, de a rémálom-generátor kifejezés talán helyesebb lenne rá. Mutatjuk is, hogy miért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.