Hogy fog kinézni a világ tíz év múlva, mikor a fizikai és virtuális valóság teljesen egybeolvad és a transzmédia eluralkodik?

2024 / 05 / 25 / Bobák Zsófia
Hogy fog kinézni a világ tíz év múlva, mikor a fizikai és virtuális valóság teljesen egybeolvad és a transzmédia eluralkodik?
A Sony bemutatta koncepcióját a világról, ahol a tartalomgyártók speciális XR-szemüvegekben gyűlnek össze és kreálnak képzeletbeli világokat, amelyben a transzmédia történetmesélés teljesen ki tud bontakozni.

“Nézzünk szembe vele: beléptünk a média konvergenciájának időszakába, ami a tartalom áramlását különböző médiacsatornákon majdhogynem elkerülhetetlenné teszi. Az elmozdulás a filmek esetében a digitális effektusok irányába és a videójátékok grafikájának minőségi javulása azt jelenti, hogy sokkal realisztikusabbá válik az előállítás költségeit csökkenteni a tartalom megosztásával a médiumok között. A modern szórakoztatóipari struktúra minden elemének tervezése ezen az egyetlen ötleten alapul - a szórakoztatóipari franchise-ok megalkotása és terjesztése.” - mondta Henry Jenkins professzor a modern média működésével kapcsolatban, amelynek szerinte legfontosabb jellemzője az úgynevezett transzmédia történetmesélés megjelenése, azaz az a jelenség, mikor egy történetet, például a Csillagok Háborúját, már nem csak a moziban láthatjuk, hanem a karakterek megjelennek a legkülönbözőbb platformokon, videójátékokban, sorozatokban, könyvekben.

A professzor amellett érvelt, hogy a transzmédia jó dolog: ha egy képzelt világ elég érdekesen van kitalálva és beszippantja a közönséget, akkor érdemes minél többet mutatni belőle,

de csak akkor, ha minden új platformon való megjelenés valami pluszt ad a történethez.

Jenkins szavai mintha a mai valóságról szólnának, mikor a tartalomfogyasztás a régi, lineáris mód helyett már jócskán multiplatformos szórakozássá vált, de valójában az előbb idézett publikációja több mint húsz évvel ezelőtt, 2003-ban jelent meg. A transzmédia kora pedig még mindig nem bontakozott ki egészen, legalábbis bőven van még helye a fejlődésnek a szórakoztatóipari szereplők szerint. Egyike ezeknek a Sony, ami a világ vezető médiakonglomerátumaként pontos rálátással bír arra, hogyan is alakulnak a felhasználói szokások és igények akár a tartalomfogyasztás, akár a tartalomgyártás terén.

A cég elképzelése szerint a világ tíz év múlva valójában nem fog nagyon máshogy kinézni, mint ma, de a most még gyerekcipőben járó technológiák és ma is jelenlévő, de még talán nem annyira népszerű eszközök észrevétlenül annyira beépülnek az emberek mindennapjaiba, hogy a használatuk tökéletesen természetessé válik. Avatár formájában találkozni az ismerőseinkkel? XR-szemüvegben dolgozni a kollégákkal, akik a világ másik felén élnek és mégis teljes életnagyságban tűnhetnek fel mellettünk a közös projekt erejéig? Úgy sétálni az utcán, hogy az közben átalakul valamilyen fantáziavilággá a virtuális valóságnak köszönhetően? Ezek a lehetőségek most is rendelkezésre állnak, a technológia már többé-kevésbé megérett rá, de azért a felvázolt szituációk még kevésbé számítanak hétköznapinak.

“Tíz év múlva egy többrétegű világban élünk majd, ahol a fizikai és virtuális valóságok határok nélkül olvadnak egymásba.”

- jósolja a Sony.

Ebben a jövőben a cég legfontosabb célját a Kando megteremtése jelenti, ami egy speciális japán hozzáállást takar - ez főként az alkotás öröméről és a mély benyomások létrehozásáról szól. A Kando világában a tartalomgyártók számára az alkotás “korlátok nélküli élmény lesz, a tér és idő megszorításainak túllépésével”, ehhez persze elengedhetetlen a megfelelő digitális eszközök használata. A Sony a Creative Entertainment Vision koncepcióban nem valós termékprototípusokat mutat be ugyan, vagyis arra nem számíthatunk, hogy a futurisztikus kontrollert vagy az XR-szemüveget nemsokára már meg is vásárolhatjuk, de szemlélteti, hogy milyen irányt vehetnek a fejlesztések és hogyan használhatjuk majd őket a szórakoztatás (vagy munka) területén.

(Fotó: Sony)


Itt tart ma a szexipar, nézz körül a Vágyaim.hu-nál, milyenek 2024-ben az okos-szexeszközök!
A Marketplace sem mentes a csalóktól - a megoldás az adásvételi szerződés
A Marketplace sem mentes a csalóktól - a megoldás az adásvételi szerződés
Az internetes kereskedelem széles termékpalettájával és az egyre kedvezőbb ajánlatok térnyerésével egyre csak nő az online vásárlások száma. Ezzel párhuzamosan a vásárlásokat érintő csalások és visszaélések száma is egyre gyakoribbnak bizonyul. A megoldás a megfelelő körültekintés és a tájékozódás. Nagyban növeli a vásárlás biztonságát a piactereken az adásvételi szerződés készítése, amelyet a Szerzivel ma már könnyen és egyszerűen elkészíthet otthonról.
Még meg sem jelent, de máris komoly konkurenciát kapott az OpenAI csodaszámba menő videógenerátora
Még meg sem jelent, de máris komoly konkurenciát kapott az OpenAI csodaszámba menő videógenerátora
A Kuaishou nevű cég generatív mesterséges intelligenciája a Sorához hasonló minőségű videókat készít a beírt parancsok alapján, ráadásul korlátozottan már a nagyközönség számára is elérhető - igaz, egyelőre csak Kínában.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.