Stockholm lesz az első nagy főváros, amely teljesen kitiltja a benzines és dízel autókat a városközpontból, hogy csökkentse a környezetszennyezést és a zajterhelést, írja a The Guardian. Főként irodaházak és bevásárlóutcák vannak a szóban forgó, 20 háztömbnyi részen, ahova csak elektromos járművekkel lehet majd behajtani 2025-től. A zóna esetleges kiterjesztéséről várhatóan 2025 elején döntenek.
A terv bejelentésekor Lars Stromgren, a város közlekedésért felelős alpolgármestere azt mondta, hogy
a stockholmi levegő rossz minősége különösen a csecsemőre és az idősekre van hatással, nagy szerepe van az idő előtti elhalálozásokban is, ezért kell megszüntetni a légszennyezés egyik fő okát, és kitiltani a benzines és dízelautókat a belvárosból.
Ezzel az eddigi legambiciózusabb alacsony kibocsátású zónát hozzák létre Svédországban.
Bár számos város alkalmaz hasonló stratégiát a légszennyezés elleni küzdelem érdekében, de a svéd főváros a legtöbb településnél messzebbre megy. Párizs, Athén és Madrid például csupán a dízelautókat tiltotta be, London pedig csak a legszennyezőbb belső égésű motorokra vonatkozó díjfizetési rendszert vezetett be. Stromgren szerint a stockholmi modell ennél jóval előremutatóbb, hiszen a szabályozás minden károsanyagot kibocsátó járművet kitilt a zónából, míg Londonban díjfizetés ellenében még a különösen szennyező autók is közlekedhetnek.
A svéd városvezetés szerint tudatosan olyan területet választottak, ahol nagyszámú kerékpáros és gyalogos van kitéve az egészségtelen levegőnek nap mint nap. Ez a városnak egyben egy olyan része is, ahol számos olyan vállalat irodája van, amely szívesen vesznek részt a fenntarthatóbb jövőre való átállásban. Szintén a belvárosi régióban találhatóak Svédország legdrágább irodai ingatlanjai.
Persze a svéd kezdeményezésnek is vannak „kiskapui”. Bár a tervek szerint elsősorban csak a teljesen elektromos autók közlekedését engedélyezik majd, a területre a nagyobb, plug-in hibrid motorral felszerelt kocsikkal is be lehet majd hajtani, illetve kivételt képeznek a mentő- és rendőrautók, valamint azok a járművek is, amelyekben a vezető vagy az utas regisztrált fogyatékkal élő.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adatai szerint az európai városok lakosságának mintegy 96 százaléka lélegzik be az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által egészségtelennek minősített levegőt. Ennek eredményeképpen csak a légszennyezés miatt évente közel 300 ezer európai hal meg idő előtt. Az európai levegő minőségének javítása érdekében az Európai Parlament nemrégiben az uniós levegőminőségi szabályok felülvizsgálatáról szavazott, erről részletesen korábbi cikkünkben írtunk:
(Borítókép: Getty Images/georgeclerk)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR