Százezrekért adják-veszik a meghívókat a Twitter utódjának szánt Bluesky-ra

2023 / 05 / 05 / Pőcze Balázs
Százezrekért adják-veszik a meghívókat a Twitter utódjának szánt Bluesky-ra
Eleinte a Twitternél gondozták, mára azonban független szolgáltatásként működik a Bluesky, ami azt ígéri, hogy a közösségi platformok új, decentralizált korát hozza el. Sokan még pénzt is adnak érte, hogy az első felhasználói között legyenek.

A Twitter fejlődése, helyenként visszafejlődése ugyan példátlanul kaotikus, mióta Elon Musk megvásárolta a céget, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy a platform korábban is híres volt a termékfejlesztési problémáiról. A legismertebb ezek közül a bejegyzések utólagos szerkesztésének szinte megmagyarázhatatlan hiánya, de az is jellemző a vállalatra, hogy ugyan már 2019-ben bejelentették, hogy dolgoznak egy decentralizált közösségi oldalon, ám évekig nem történt semmi látványos a Bluesky kódnevű projekt körül.

A centralizáció ebben az esetben azt takarja, hogy a Twitteren, a Facebookon vagy mondjuk a TikTokon egy cég munkatársai és rendelkezései szabják meg, hogy milyen bejegyzések kerülnek a hírfolyamunkba, vagy milyen tartalmakat tilos megosztanunk ott. Egy decentralizált közösségi hálózat ezzel szemben hátrább lép kettőt: kitalálja és biztosítja a technikai és moderációs alapokat, de a kisebb közösségekre, illetve az egyes felhasználókra bízza, hogy eldöntsék, hogy számukra egy-egy poszt kiemelést érdemel-e, vagy épp megtűrhető-e az oldalon. Vagyis míg a Twitteren most például tilos pornográfiát vagy emberek valós idejű helyzetét megosztani, egy decentralizált világban elképzelhető, hogy a filmrajongók által létrehozott és üzemeltetett Twitter- vagy Bluesky-szerveren mindkettőt engedélyezik a felhasználók. Ugyanígy ők döntenék el, hogy az algoritmusuk emelje ki a filmekkel kapcsolatos bejegyzéseket, de sorolja hátrébb a politikával foglalkozókat.

Egyelőre egyetlen, valóban decentralizált és jövedelmező közösségi szolgáltatás sem létezik, ahogyan az üzleti modell is bizonytalan,

hiszen az üzemeltető vállalatok és a bevételt biztosító hirdetők is szeretik, ha náluk van a teljes irányítás a tartalmak fölött. Sokáig a Mastodon nevű platform tűnt a Twitter utódjának, ám a bonyolultsága mintha visszatartaná attól, hogy igazán népszerű legyen. A Jack Dorsey Twitter-alapító által vezetett Bluesky még lényegesen kisebb, mint a milliók által kipróbált Mastodon, a TechCrunch szerint nagyjából ötvenezren használhatják, viszont százezrek töltik le az alkalmazásboltokból. Majd amikor tudatosul bennük, hogy egyelőre meghívó kell a belépéshez, ám a meglévő felhasználók csak kéthetente tudják bejuttatni egy-egy barátjukat, a lap szerint akár négyszáz dollárt, azaz több mint százharmincezer forintot is kifizetnek, hogy regisztrálhassanak. Az Ebay-en olyanok is akadnak, akik ezer, sőt, hétezer dollárt remélnek, valószínűleg hiába, a meghívóikért. És mivel a Bluesky egyelőre nem sokkal több egy lebutított Twitternél, ráadásul a Mastodon által is használt ActivityPub helyett teljesen új technológiai alapokon működik, valószínűleg okosabb másra költeni a rosszabb napokra tartalékot százdollárosainkat.

(Borítókép: Jaap Arriens/NurPhoto via Getty Images)


Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.