A Twitter fejlődése, helyenként visszafejlődése ugyan példátlanul kaotikus, mióta Elon Musk megvásárolta a céget, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy a platform korábban is híres volt a termékfejlesztési problémáiról. A legismertebb ezek közül a bejegyzések utólagos szerkesztésének szinte megmagyarázhatatlan hiánya, de az is jellemző a vállalatra, hogy ugyan már 2019-ben bejelentették, hogy dolgoznak egy decentralizált közösségi oldalon, ám évekig nem történt semmi látványos a Bluesky kódnevű projekt körül.
A centralizáció ebben az esetben azt takarja, hogy a Twitteren, a Facebookon vagy mondjuk a TikTokon egy cég munkatársai és rendelkezései szabják meg, hogy milyen bejegyzések kerülnek a hírfolyamunkba, vagy milyen tartalmakat tilos megosztanunk ott. Egy decentralizált közösségi hálózat ezzel szemben hátrább lép kettőt: kitalálja és biztosítja a technikai és moderációs alapokat, de a kisebb közösségekre, illetve az egyes felhasználókra bízza, hogy eldöntsék, hogy számukra egy-egy poszt kiemelést érdemel-e, vagy épp megtűrhető-e az oldalon. Vagyis míg a Twitteren most például tilos pornográfiát vagy emberek valós idejű helyzetét megosztani, egy decentralizált világban elképzelhető, hogy a filmrajongók által létrehozott és üzemeltetett Twitter- vagy Bluesky-szerveren mindkettőt engedélyezik a felhasználók. Ugyanígy ők döntenék el, hogy az algoritmusuk emelje ki a filmekkel kapcsolatos bejegyzéseket, de sorolja hátrébb a politikával foglalkozókat.
Egyelőre egyetlen, valóban decentralizált és jövedelmező közösségi szolgáltatás sem létezik, ahogyan az üzleti modell is bizonytalan,
hiszen az üzemeltető vállalatok és a bevételt biztosító hirdetők is szeretik, ha náluk van a teljes irányítás a tartalmak fölött. Sokáig a Mastodon nevű platform tűnt a Twitter utódjának, ám a bonyolultsága mintha visszatartaná attól, hogy igazán népszerű legyen. A Jack Dorsey Twitter-alapító által vezetett Bluesky még lényegesen kisebb, mint a milliók által kipróbált Mastodon, a TechCrunch szerint nagyjából ötvenezren használhatják, viszont százezrek töltik le az alkalmazásboltokból. Majd amikor tudatosul bennük, hogy egyelőre meghívó kell a belépéshez, ám a meglévő felhasználók csak kéthetente tudják bejuttatni egy-egy barátjukat, a lap szerint akár négyszáz dollárt, azaz több mint százharmincezer forintot is kifizetnek, hogy regisztrálhassanak. Az Ebay-en olyanok is akadnak, akik ezer, sőt, hétezer dollárt remélnek, valószínűleg hiába, a meghívóikért. És mivel a Bluesky egyelőre nem sokkal több egy lebutított Twitternél, ráadásul a Mastodon által is használt ActivityPub helyett teljesen új technológiai alapokon működik, valószínűleg okosabb másra költeni a rosszabb napokra tartalékot százdollárosainkat.
(Borítókép: Jaap Arriens/NurPhoto via Getty Images)