Szellemgalaxis tűnt fel a James Webb Űrteleszkóp képein, amely eddig láthatatlan volt 2023 / 12 / 04 / Bobák Zsófia

A COSMOS-Web kollaboráció keretében a csillagászoknak sikerült felfedezniük (pontosabban újra felfedezniük), az AzTECC71 galaxist, aminek halvány sugárzását korábban nehezen tudták detektálni a földi teleszkópokkal, a Hubble felvételein pedig egyáltalán nem látszott az űrbeli objektum. A rejtőzés okát a galaxis típusa magyarázza: az AzTECC71 egyike azoknak a galaxisoknak, amelyekben nagyon aktívan zajlanak a csillagkeletkezési folyamatok és sűrű por-, és gázfelhők veszik körbe őket. Az AzTECC71 aktivitása különösen erőteljes, évente többszáz csillag születik a belsejében. A galaxist Jed McKinney, az Austini Texas Egyetem kutatója valódi szörnyetegként írta le, ami első látásra csak egy apró pacának tűnik fel a felvételeken, de valójában ritka dinamikus régiót takar. Az ehhez hasonló galaxisok fénye főként infravörös tartományban érzékelhető a sugárzást elnyelő porréteg miatt. Mivel a Hubble Űrteleszkóp műszerei az elektromágneses sugárzás más tartományaiban mérnek, mint a James Webb Űrteleszkóp berendezései, ezért a galaxis csak most vált láthatóvá a kutatók előtt. A Hubble Űrtávcső is képes az infravörös tartomány egy kis szeletének érzékelésére, de csak a 0,8 mikrontól 2,5 mikronig tartó spektrumban, a JWST ezzel szemben 0,6-28 mikron hullámhosszon mér. Az AzTECC71 esete rávilágít, hogy milyen sok galaxis, köztük az úgynevezett Hubble-sötét galaxisok (amelyeket a Hubble nem észlel) várhatnak még felfedezésre a jövőben és akár a JWST, akár a következő generációs teleszkópok mennyi új űrbeli jelenséget tudnak megfigyelhetővé tenni a kutatók számára. (Fotó: J. McKinney/M. Franco/C. Casey/University of Texas at Austin)
Képesek lennénk észlelni idegen térhajtóműveket – de csak egy esetben
Ha az idegenek használnak térhajtóműveket, akkor a jelenlegi technológia mellett ezeket már érzékelhetjük. Legalábbis egy, katasztrofális esetben.