Írország Cork megyéjében, a Middleton és Youghal városok közötti sétányt új gyalogoshíd köti össze, aminek alapanyagául szokatlan összetevő szolgált: leselejtezett és feldarabolt szélturbina lapátok. Ehhez hasonló híd egyelőre csak egy található a világon, Lengyelország Szprotawa települése mellett, ahol az Anmet cég a híd mellett különleges formájú padok, pihenőszékek és kerti bútorok formájában adott második életet a nehezen újrahasznosítható eszközöknek.
A szélturbinák legfőbb alkatrészei olyan anyagokból épülnek fel, amelyek újbóli felhasználása nem okoz problémát, a betonalap, az acél és alumínium egységek más termékekben és más helyszíneken kerülhetnek felhasználásra, azonban a lapátok üvegszálas anyaga már komolyabb problémát jelent a feldolgozás szempontjából. Bár az Engie energiaipari vállalat elmondása szerint ez az alapanyag is átalakítható különböző termékekké, például lehet belőlük tűzcsapokhoz való kiegészítőket készíteni, de a lapátok strapabíró, ellenálló kialakítása miatt a feldolgozásuk általában bonyolult feladatot jelent. Mivel az alapvető alkotóelemekre való lebontás nem egyszerű, ezért a cégek inkább kreatívabb megoldásokat alkalmaznak a környezetbarátabb kezelésükre és nagyobb struktúrákat alkotnak a lapátokból, amelyek egyébként egyre halmozódnának a telephelyeken.
A második, szélturbina lapátokból álló gyalogoshíd ötlete is erre a technikára épült: az eszközöket feldolgozás helyett tartópillérként használták fel a hídszerkezetben. A lapátok a belfasti Everun Ltd. kidobásra ítélt készleteiből érkeztek az építési munkát végző Re-Wind Network üzemébe, ahol a Munster Műszaki Egyetemen való tesztelés és a számítógépes modellezés után az eszközök készen álltak arra, hogy gerendákká alakuljanak. A Nordex N29 (LM 13.4) típusú lapátok nagyjából öt méterre érnek a híd hosszában, a lapátok végei pedig a földbe ágyazva javítják a stabilitást. A híd elemeit előzetesen tesztelték a lehetséges környezeti hatások és az áthaladó forgalom miatti terhelés következményei figyelembevételével is és a számítások azt mutatták, hogy a szerkezet nem csak megfelelő alapot jelent a híd számára, hanem jelentősen csökkenti a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét is, amivel egy új alapanyagokból létrehozott struktúra építése járna.
Emellett, a lengyelországi híd készítői szerint, ez a fajta felhasználási mód akár plusz száz évet is adhat a lapátoknak, amelyek a hidak részeiként tovább bírják a terhelést, mint amíg eredeti rendeltetési céljukra használták őket.
Az ír kormány által támogatott, 2019-ben indult BladeBridge projekt terveinek végső megvalósulására tavaszig kell még várni, ekkor adják át az új hidat a lakosoknak, majd idén nyáron megépülhet a Re-Wind Network következő szélturbina lapát alkotmánya is: Kansasben tervezik szolgálatába állítani azt a villanyoszlopot, a BladePole-t, amit szintén darabokra vágott szélturbina lapátokból hoznak majd létre.
(Fotó: Re-Wind)