A legtöbb esetben, ha kíváncsiak vagyunk valamire az interneten, kiválóan le tudjuk írni szavakkal. "MÁV menetrend", "Meddig főzzem a tésztát?", "József Attila édesanyja neve". Azonban vannak helyzetek, amikor híján vagyunk a szavaknak, mégis nagy szükségünk volna egy weboldal segítségére. Ki emlékszik már a konyhabútora nyakatekert svéd nevére, miközben használt alkatrészeket keres hozzá? Ha meglátunk egy ismeretlen növényt, honnan fogjuk kideríteni, hogy mérgező-e? Ki tudja szavakkal leírni azt a különleges zakót, amiről jó lenne tudni, hogy melyik rocksztár hordta rendszeresen? Lehetetlennek persze egyik feladvány sem lehetetlen, de vagy kiváló szókincsre van hozzá szükség, vagy először a Google Lens-re, ami elárulja, hogy mit látunk pontosan, aztán egy újabb keresésre, hogy kiderüljön, amire kíváncsiak vagyunk.
Igaz, egyelőre csak béta üzemmódban, és az Egyesült Államokban. Belinda Zeng termékmenedzser a Google blogján azt írja, hogy ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy egy ruha kapható-e más színben, csak lőjünk róla egy fotót, és írjuk mellé, hogy "zöld". Ha készítünk egy fotót a fűszernövényről, amiről már azt sem tudjuk, hogy micsoda, de az biztos, hogy nincs jól, és mellé írjuk, hogy "ápolás", máris tudni fogjuk, mi a teendő. Illetve Zeng, ha szép körmöket lát, csak készít egy képet, és bepötyögi, hogy "útmutató".
Blogbejegyzése szerint mesterséges intelligencia segíti a keresőt abban, hogy "természetesebb és intuitívabb" módon adhassuk át, amire kíváncsiak vagyunk. Ehhez a jövőben a MUM (multitask unified model) nevű rendszerüket is igénybe vehetik. Ez a fejlesztők szerint annyira alaposan megérti az információt, amit feldolgoz, hogy azt is megkérdezhetjük a Google-től, hogy ha egy újabb hegyet szeretnénk megmászni, hogy a korábbi túránkhoz képest milyen különbségekre számítsunk. Vagyis ahelyett, hogy túraútvonalakról szóló weboldalakat sorolna fel, végigelemzi a hegy magasságát, emelkedését, de akár az infrastruktúrát is, és ez alapján javasol olvasnivalókat. A jövőben talán az is előfordulhat, hogy kinézünk egy ruhát, rákeresünk, hogy milyen színekben kapható még, de a Google szól, hogy ne fáradjunk, nem a mi fazonunk.
(Borítókép: Agence Olloweb/Unsplash)