A munkahelyi balesetek megelőzése érdekében a Hyundai és a Kia Robotics LAB a technológiát hívja segítségül egy olyan robotváz képében, ami a sérülések és a túlzott megerőltetés negatív hatásait csökkenti a gyárakban dolgozó emberek számára. Az exoszkeleton különlegessége, hogy elektromos meghajtás nélkül működik, az extra erőt adó hatást egy izomkompenzáló mechanizmus révén generálja, ami komplex kapcsolódási rendszer által segíti az eszköz viselőjét. Az X-ble Shoulder nem teljes testes robotváz, csak a vállak terhelését csökkenti, de bizonyos munkakörökben, például egy autógyárban a járművek összeszerelése közben védelmet kínál a húzódások és egyéb sérülések ellen.
A modul az első és a laterális deltaizmok terhelését 30%-kal redukálja, és a tesztek alapján legalább évi 700 000 hajlítást bír ki. A teszteket a Hyundai Motor és a Kia gyáraiban végezték el 300 dolgozó bevonásával, és a két cég lesz az első, ahol a munkatársak megkaphatják majd állandó használatra a robotvázat, amint elérhetővé teszik őket. Erre az elképzelések szerint 2025 első felében kerül majd sor, később pedig elindulhat a szélesebb körű bevezetés is, Európába valószínűleg 2026-ra jut el a termék. A Robotics LAB a viselhető robotváll sikere esetén robotikus csípő és egy rehabilitációs exoszkeleton, az X-ble MEX piacra dobását is tervezi.
Az exoszkeletonok fejlesztése az egész világon egyre gyorsabb tempóban zajlik, de Dél-Koreában különösen sok cég foglalkozik a különféle robotvázak készítésével, amelyeket részben a mozgássérültek segítésére, részben a gyárakban dolgozók terhelésének csökkentésére alkalmaznak.
(Fotó: Hyundai)