Amikor az Amazon 2018-ban megnyitotta Seattle-ben a világ első kasszamentes boltját, nem gondoltuk volna, hogy alig négy évvel később már Magyarországon is kipróbálhatjuk, hogy milyen érzés úgy vásárolni, hogy csak besétálunk egy boltba, leveszünk valamit a polcról, majd a pénztárat kihagyva rögtön távozunk is. Hogy a technológia mégis ennyire gyorsan eljutott hazánkba, az a Kende Gastronak köszönhető, akik tavaly decemberben Budapesten nyitották meg a világ első pénztár nélküli kávézóját, tavasszal pedig már egy olyan konténerbolt prototípusával léptek piacra, amely pontosan ugyanazt a technológiát használja, mint az Amazon egységei.
2020 végén, amikor már jelentősen benne voltunk a COVID-ban és a vendéglátóipari megrendeléseink száma lecsökkent, elkezdtünk azon gondolkozni, hogy mit kezdjünk a felgyülemlett szabadidővel
- meséli Kende Gábor, a cég gazdasági igazgatója, aki elmondása szerint egy üzleti lap egyik cikkében talált rá a technológiára, amellyel a kiskereskedelmi egységeket lehet automatizálni.
Első ránézésre talán meglepő lehet, hogy egy professzionális konyhatechnológiai berendezéseket forgalmazó cég kiskereskedelmi területen próbál terjeszkedni, de aki ismeri a Kende Gastro elmúlt harminc évét, pontosan tudja, hogy a vállalat folyamatosan igyekszik megtalálni azokat az innovatív megoldásokat, amivel megelőzhetik a piacot. "Volt egy fagylaltozónk, a Gombócda, amit a '80-as évek közepén nyitottunk a Bartók Béla úton" - meséli a kezdetekről Kende Gábor, aki testvérével 1989-ben kezdett el fagylalt alapanyagok értékesítésével foglalkozni.
"Mivel felnőtt mellettünk a konkurencia, váltottunk, és a vendéglátóiparban használt snack gépeket kezdtünk forgalmazni, a '90-es évek közepére pedig ebben is piacvezetők lettünk" - folytatja, hozzátéve, hogy ezekben az időkben már volt olyan év, amikor csak a Metróval több száz millió forintos forgalmat bonyolítottak le. A Kende Gastro az elmúlt tíz-tizenkét évben fordult a professzionális konyhatechnológiai berendezések forgalmazása felé, az olyan szállodaláncok mellett, mint a Danubius Hotels vagy a Continental Group, számos étteremmel, szállodával, vendéglátóegységgel működtek és működnek együtt, emellett több építőipari céggel is valósítottak már meg közös projektet. "Megállapodásunk van több építőipari kivitelező céggel, akiknek nagyon sok stadiont, irodaházat illetve szállodai megrendelést köszönhetünk - mondja Gábor
Miután a tavalyi évben sikerült megvalósítaniuk egy régi tervüket, és megnyitották a webshopukat, elérkezett az idő, hogy belevágjanak a kasszamentes bolt kiépítésébe. Elsőként a budapesti Agora Parkban nyitottak egy kávézót TAKE IT EASY néven tavaly decemberben, ahol a különböző kávék mellett üdítőket, valamint a Kende Gastro saját márkás termékeit, például szendvicseket, joghurtokat, wrapeket és salátákat is lehet kapni.
A boltba a TAKE IT EASY applikáció letöltése és a bankkártyánk regisztrálása után lehet bejutni, a mennyezetre felszerelt 21 kamera pedig hajszálpontosan képes beazonosítani, hogy a vásárlók mit vesznek le vagy éppen mit tesznek vissza a polcra, és azokat automatikusan egy virtuális kosárba helyezi. Az applikáció a Kende Gastro IT csapatának, Sági Simonnak a vezetésével készült saját fejlesztésben, ennek az előnye többek között az, hogy a vevő kérésére, bármely brand esetén gyorsan testreszabható.
Van egy úgynevezett planogram, ami meghatározza a termékek helyét, és a kamerarendszer ez alapján tudja, hogy milyen termékek találhatók előtted, a kezed mozgásából pedig azt is látja, hogy hova nyúlsz
- magyarázza a rendszer működését Kende Gábor, aki azt is elmondja, hogy a vásárlás közben egyszerre mindig több kamera aktív, így a hiba esélye elhanyagolható. A májusi Digital Media Hungaryn bemutatott konténerbolt esetében ezt a rendszert egészíti ki egy súlyérzékelő, ami tovább csökkenti a tévedés lehetőségét: a Kende Gastro itt már a Cloudpick megoldását használta, ami Kende Gábor szerint "egy az egyben ugyanaz, mint az Amazon Go technológiája" és 99,6-99,7%-os pontossággal dolgozik. Miután elhagyjuk az üzlet területét, a rendszer automatikusan levonja a számlánkról a szükséges összeget, a nyugtát pedig elektronikus úton kapjuk meg az alkalmazáson keresztül.
A kávézóval ellentétben a konténerbolt egyelőre nem látogatható a nagyközönség számára, hiszen azt a konferencia után visszaszállították a cég budaörsi telephelyére, a következő hónapokban viszont mindenkinek lehetősége nyílik majd kipróbálni a vásárlásnak ezt az igen újszerű élményét. Kende Gábor elmondása szerint a "turné" következő állomásán, júliusban a nanobolt a Budapest Parknál fog feltűnni egy hét erejéig, később pedig máshova is kihelyezik majd egy-két hónapos próbaidőszakokra.
Kende elmondása szerint a projekt elindításában nagy segítséget nyújtott számukra a KAVOSZ Zrt. által koordinált Széchenyi Kártya Program, ami biztosította, hogy legyen elég forgótőkéjük a fejlesztésekhez.
Az induláshoz forgóeszközhitelt vettünk fel, a konténer kialakításában pedig a beruházási hitel segített
- vázolja a helyzetet, megemlítve, hogy mindezt rendkívül alacsony, fél százalékos kamattal tudták megtenni, így "jóformán ingyenpénzt" kaptak. "Tényleg minden vállalkozónak csak ajánlani tudom, mert még ha nincs is ötlete, hogy mire fordítja ezt a pénzt, a tíz éves futamidő és a két év türelmi idő miatt bőven van idő kitalálni, hogy mit kezdjen vele."
A Széchényi Kártya Program egy olyan finanszírozást közvetítő szolgáltató, amely az elmúlt húsz évben kifejezetten a mikro-, kis- és középvállalkozások számára kínált pénzügyi lehetőségeket, folyamatosan fejlesztve azokat, így mára igazán népszerű partnerévé vált a szektornak. Egyre szélesebb körben válik elérhetővé az általuk kínált kamattámogatott pénzügyi termékcsalád.
A vállalkozások méretétől és helyzetétől függően 500 000 forinttól akár 1 000 000 000 forintig lehet tervezni a Széchenyi Kártya Program kínálta lehetőségekkel.
Hol és konkrétan milyen konstrukciókat lehet igényelni? Itt vannak a részletek!
A két bolt megnyitása valamint az ezzel járó médiafigyelem hatására a technológia iránt már most is hatalmas az érdeklődés: a Kende Gastrohoz az elmúlt hónapokban több mint száz megkeresés érkezett, többek között olyan cégek is élénken érdeklődnek a megoldás iránt, mint az Auchan vagy a Tesco. A TAKE IT EASY indulására nem csak Magyarországon, de külföldön is felfigyeltek, így ma már Európa számos országából vannak megkereséseik.
"Kezd menni a híre annak, hogy ha egy vállalkozó nehézségekbe ütközik, mert túl sokba kerül a pénztár mögött ülő személyzet vagy egyáltalán nem tud felvenni alkalmazottat, akkor mi egy olyan megoldást tudunk nyújtani a részére, amivel ez kiváltható, és biztonságosan tudja üzemeltetni a vállalkozását" - mondja Kende Gábor.
Az automata boltoknak van egy másik nagy előnye is, hiszen az üzemeltető sokkal több információhoz jut a vásárlói viselkedésről, mint a hagyományos boltok esetében.
"Olyan mennyiségű adatot, elemzést tudunk átadni, amiről korábban álmodni sem mertek" - mondja Kende, kifejtve, hogy akár korosztályok szerint is le tudják bontani, hogy az emberek milyen vásárlási útvonalakat járnak be vagy hogy mennyi ideig állnak egy termék előtt, veszik le vagy rakják vissza a polcra. "A digitális kijelzőkkel méginkább rá tudunk erősíteni a vásárlói élményre" - teszi hozzá, példaként említve, hogy ha valaki megáll egy kiló liszt előtt, akkor a bolt tudja, hogy milyen termék előtt áll, és azonnal meg tud jeleníteni recepteket is.
Az érdeklődés nem meglepő, hiszen a mintaként szolgáló Amazon ma már sorra nyitja az USA-ban és Nagy-Britanniában is a pénztármentes egységeit, ami Kende szerint egyértelmű jele annak, hogy a koncepció sikeres. Egy általa idézett tanulmány szerint amíg egy hagyományos, 90 négyzetméteres vegyesbolt üzemeltetése mintegy évi négymillió dollárjába került az Amazonnak 2018 előtt, addig egy Amazon Go bolt üzemeltetési költsége mindössze 159 ezer dollárból jön ki éves szinten. Bár az amerikai multi azt nem közölte, hogy hogyan alakultak a kasszamentes boltjainak a bevételei, de Kende szerint valószínű, hogy ebben sincs jelentős eltérés egy hagyományos üzlethez képest.
Az Amazon 2024 év végéig csak Nagy-Britanniában 260 üzletet fog nyitni. Én azt gondolom, hogy ha csak költségcsökkentés lenne, de nem lenne bevétel, akkor az Amazon nem nyitna ennyi új üzletet, és nem akarna ennyire terjeszkedni ezzel a technológiával.
Felmerül a kérdés, hogy mi van akkor, ha az amerikai óriásvállalat egyszer Magyarországot is célba veszi. Bár a kérdés költőinek tűnhet, hiszen a világ legnagyobb e-kereskedelmi cége egyelőre az online kereskedelemben sem jelent meg hazánkban, de Kende szerint az sem lenne probléma, ha az Amazon Go boltok egyszer Magyarországon is feltűnnének.
"Ha jönnek, az nekünk valahol jót is jelenthet, hiszen a magyar fogyasztók így még könnyebben találkozhatnak a rendszerrel, és a mi vásárlói körünket is megerősítheti a technológiavásárlási szándékukban" - mutat rá a dolog pozitív oldalára Kende, aki azt is elárulja, hogy van olyan terület, ahol ezzel együtt akár meg is előzhetik a világ ötödik legnagyobb cégét.
"Az ilyen típusú automata üzletek jelenleg majdnem mindenhol úgy működnek, hogy applikációval tudsz bemenni a boltba" - mondja Kende, hozzátéve, hogy ők a Mastercarddal valamint a TAKE IT EASY termináljait biztosító MyPOS-szal együtt egy ideje már dolgoznak egy olyan megoldáson, ahol a telefonos alkalmazás helyett a vásárlók a bankkártyájuk segítségével léphetnek be, és ehhez mindössze a PIN-kódjukat kell megadniuk.
Ez a rendszer már működik az autóbérlő cégeknél és a szállodáknál, de ott az összes személyes adatodat meg kell adnod, itt viszont nem
- magyarázza. Elmondása szerint az USA-ban néhány helyen már kísérleteznek hasonló bankkártyás megoldással, azonban az ő ötletüktől eltérően ezek a boltok felállítanak egy előzetes limitet, amit előre zárolnak a vásárló kártyáján. Mivel azonban a pénztármentes boltoknál utólag szinte lehetetlen behajtani, ha valaki túlvásárolja magát, ezért a szolgáltatók jellemzően rendkívül magasra teszik a zárolt összeget, ami kényelmetlenné teszi a rendszer használatát. A Take It Easy-boltok esetében ilyen kényelmetlenséggel nem kell számolni, a rendszer teljes egészében utólag vonja le a kártyáról a levásárolt összeget, Kende szerint pedig ha minden jól megy, ez akár már július közepére megvalósulhat.
Ez a két egység, a kávézó és a konténerbolt lesz a világon az első, ahol bankkártyával lehet bejönni és vásárolni.
Hogy a konténerboltoknak hol lehet különösen nagy szerepük, arra Kendééknek több ötletük is van. Ahogy mondja, autópálya-pihenőknél például kifejezetten kézenfekvő lenne az ilyen boltok üzemeltetése, hiszen ezeket a pénztáros hiánya miatt 0-24-ben lehet üzemeltetni. De talán ennél is nagyobb változást jelenthet az automata boltok megjelenése az olyan, elmaradottabb kistérségekben, ahol bizonyos településeken egyáltalán nem találni vegyesboltot. Elmondása szerint bár a Magyar Falu programban már ma is biztosítanak állami támogatást új üzletek kialakítására vagy a meglévők felújítására, azonban ez a munkaerőhiányt önmagában nem oldja meg.
"A mi rendszerünk abban nyújt segítséget, hogy abból a pénzből, amit a Magyar Falu program biztosít, át tudunk alakítani egy meglévő üzletet úgy, hogy nem lesz szükség pénztárosra" - magyarázza, hozzátéve, hogy arra is fel vannak készülve, hogy az ilyen térségekben a telefon- és bankkártyahasználat is elmarad az átlagostól. Elmondása szerint a jövőben akár arra is lehetőség lesz, hogy a vásárlók a személyi igazolványuk segítségével menjenek be a boltba, a vásárlás végeztével pedig egy készpénzautomatán vagy pénzzel feltölthető kártyával fizessék ki a megvásárolt árut.
A kistérségi boltokkal kapcsolatban Kende elmondta, hogy bár nem titkoltan üzleti lehetőséget is látnak a dologban, a kezdeményezésnek van egy erkölcsi oldala is. "170 főre nagyon nehéz olyan bevételt és árrést generálni, amiből a rendszert gazdaságosan fent lehet tartani, de azt gondoljuk, hogy mégis elengedhetetlen, hogy legyenek ilyen üzletek, mert nem lehet megtenni az ott élőkkel, hogy nem jutnak hozzá a napi betevő falathoz."
Bár Kende szerint hosszútávon foglalkoztatja őket egy saját TAKE IT EASY bolthálózat létrehozása is, jelenleg a legfontosabb céljuk a technológia értékesítése és a meglévő piaci igények kiszolgálása. Noha a pénztármentes megoldásnak ez a fajtája egyelőre főként élelmiszerboltoknál jelent meg, maga a technológia abszolút alkalmas arra, hogy teljesen más profilú egységekben is feltűnjön. "Van már megkeresésünk barkácsbolt, könyvkiadó, állateledelbolt részéről is" - vázolja a lehetőségeket, hozzátéve, hogy hamarosan arra is lesz megoldás, hogy alkoholt is vásárolhassunk az automata boltokban. Ebben az esetben a zárt ajtajú hűtőt csak valamilyen személyazonosító igazolvánnyal vagy a Revoluthoz hasonló, applikáción keresztül történő azonosítás után lehet majd kinyitni, így garantálva, hogy a törvényeknek megfelelően csak 18 év felettiek vásárolhassanak szeszes italt.
A cikk elkészítésében partnerünk volt a Széchenyi Kártya Program.