Találtunk egy galaxist, ahol minden eddig ismert galaxisnál kevesebb az oxigén

2020 / 08 / 02 / Rácz Tamás
Találtunk egy galaxist, ahol minden eddig ismert galaxisnál kevesebb az oxigén
A számunkra oly fontos anyag hiánya azt mutatja, hogy ez egy nagyon fiatal csillagrendszer.

A Subaru Telescope a japán nemzeti űrkutató központ legnagyobb űrtávcsöve. A 8,2 méter átmérőjű tükörrel felszerelt teleszkópot Hawaii-on, a Mauna Kea megfigyelőközpontban állították fel 1998-ban; nevét természetesen nem az autómárkáról kapta, hanem a Fiastyúk csillagképről, melyről a kocsimárkát is elnevezték. A Subaru Telescope érdekessége, hogy ez az egyik legnagyobb távcső, melynek képe elvileg szabad szemmel is nézhető - lenne, hiszen az optikai keresőt csak a távcső átadását követő napokban mutogatták a csillagászok érdekességképpen (mások mellett a japán királyi család tagjainak is), majd a távcső fókuszába elektronikus képrögzítőberendezést építettek.

A gyűjtött adatokat az utóbbi években már gépi tanulásra képes kiértékelő programoknak is átadják. Egy ilyen szoftver fedezte fel most azt a galaxist, melyben minden eddig ismert csillagrendszernél ritkább elemnek számít az oxigén.

A megfigyelt csillagok képe alapján számított, a mi Napunkéhoz képest csupán  1,6%-os oxigénarány rekord-alacsony érték az új galaxis csillagaiban. Ez pedig azt jelenti, hogy ez a galaxis tényleg nem csak azért új, mert eddig nem vettük észre, hanem valóban fejlődésének korai szakaszában sikerült megpillantanunk. Ez a csillagrendszer a legfiatalabbak egyike lehet az univerzumban. Felfedezése alátámasztja a világegyetemről jelenleg elfogadott elképzelésünket, mely szerint ugyan az univerzum tágulása miatt csökkenő anyagsűrűség egyre valószínűtlenebbé teszi az anyag új galaxisokba tömörülését, de azért még létezhetnek "a mi időnkben" létrejött új vagy fiatal csillagrendszerek.

A HSC J1631+4426 nevű galaxis a romantikusabb nevű Herkules csillagképben található, tőlünk 430 millió fényévnyire. Érdekessége még, hogy galaxisnak igen pici: 0,8 millió Napnyi tömege csupán egy százezred része a mi galaxisunk,  a Tejút tömegének.