A Moszkvics még a rendszerváltás környékén is igazi legenda volt, gyerekfejjel legalábbis rajongtunk ezekért a dobozszerű, megkapóan otromba autókért. Sőt a Moszkvics még a lakásokat és a játszótereket is meghódította, mivel létezett kifejezetten gyereknek szánt játék Moszkvics, amibe bele lehetett ülni, és tekerni kellett – ez utóbbit egyébként máig használják, sőt akad szerviz, amely ezek felújítására specializálódott. A pedálos Moszkvics nagyjából annyira elterjedt volt, mint manapság a fröccsöntött kismotorok. Hiába azonban a népszerűség, a márka a Szovjetunió összeomlását nem sokkal élte csak túl: a Moszkvics 1946-ban indult története 2001-ben végleg lezárulni látszott. Aztán jött a háború.
Mivel Moszkva a nyugati szankciók miatt épp próbál egy teljesen saját lábon álló gazdaságot felhúzni, így nem csoda, hogy 2022-ben, mint hamvaiból a főnix, feltámad a Moszkvics is. Mint a CNBC írja a Kamaz bejelentésére hivatkozva, tegnap már a termelés is beindult egy korábbi Renault-gyárban.
Minderről már korábban is volt szó: Szergej Szobjanin, Moszkva polgármestere még májusban jelentette be, hogy a korábbi Renault-gyárat erre a célra fogják fordítani, miután azt a Renault eladta az államnak. A francia gyártónak az Avtovazban volt többségi tulajdona, de ezt jelképes 1 rubelért adta el az orosz államnak (viszont 6 évig opciójuk van a visszavásárlásra). Ekkor szerezte meg az orosz állam a Renault Russia-t is, szintén 1 rubelért. A polgármester szerint a gyár beindítására már csak azért is szükség volt, hogy megóvják a több ezer munkahelyet. A Renault vezérigazgatója, Luca de Meo egyébként az eladást „nehéz, de szükséges” döntésnek nevezte, mivel csak így lehetett szerinte a 45 ezer munkahelyet megóvni.
Az új Moszkvics állítólag nem sokban emlékeztet majd a korábbi modellekre, mivel kínai dizájnon alapul majd, viszont a Kamaz közleménye szerint már decemberben lehet vásárolni ilyen autót – év végéig egyébként a tervek szerint a gyár futószalagáról összesen 600 Moszkvics gördül majd le, és ezek harmada elektromos lesz. A gyár egy 8 éves, a Kamazzal kötött szerződés része, amelynek a lényege, hogy beindítsák a hazai gyártást. A tervek szerint 2023-ban legalább 50 ezer autót raknak majd össze – ebből 10 ezer lesz elektromos, míg a 2024-es célszám ennek a duplája: 100 ezer gépkocsi, amelynek az ötöde lesz elektromos. A CNBC cikke megemlíti, hogy ez soknak tűnhet, de nem jelent különösebben felpörgetett gyártási tempót: a Tesla sanghaji gyára például idén várhatóan 750 ezer autót állít elő, míg a Toyota legnagyobb gyára Kentuckyban 550 ezret. Más kérdés persze, hogy ezek a márkák globálisan forgalmaznak, az meg épp nem tűnik valószínűnek, hogy a feltámadt Moszkvics a közeljövőben nagyobb számban kerül át az orosz határon. (A pedálos változat visszatéréséről pedig nem szól a fáma.)
(Kép: Wikimedia Commons/Miloslav Rejha)