Tankok és tankelhárító eszközök, elsüllyedt hadihajók, drónok – nagyjából ezek az eszközök viszik a prímet, amennyiben a jelenleg a szomszédban dúló háborúról van szó. Ezekhez képest a média fősodrában legalábbis némileg elsikkadnak a vadászgépek, holott ezzel kapcsolatos a háború korai szakaszának egyik legemblematikusabb városi legendája – Kijev Kísértetének a története.
Az ukrán kormány már többször is kért nagy teljesítményű taktikai vadászgépeket a támogató államoktól, ahogy azt is, hogy a NATO zárja le az ország felett a légteret. Ez utóbbi kérést a NATO már többször visszautasította, mivel a légtérzár betartatása közvetlen NATO-orosz légi konfliktushoz vezethetne, ami a háború kiterjedésével, a harmadik világháború kirobbanásával járna. Más lapra tartoznak a vadászgépek, melyek egyik forrása lehet az Ukrajnával szomszédos NATO országok flottái, elsősorban azok a MiG–29-esek, melyek harci kapacitása még megfelelő az orosz gépek ellen, és ismertek a pilóták és a kiszolgáló személyzet számára. Az USA eleinte ezen gépek átadását sem támogatta, március elején például a lengyelek 28 MiG–29-et küldtek volna Ukrajnának, de Amerika ezt elutasította. Némileg puhulhatott az álláspont az ezt követő hónapban, mivel a héten amerikai hivatalnokok már úgy nyilatkoztak, hogy a Pentagon nem ellenzi, hogy Szlovákia Mig–29-es Fulcrum repülőkkel támogassa Ukrajna harcát – számol be róla a The Drive. A Pentagon egyébként azzal indokolta a hasonló kérések elutasítását, hogy megítélésük szerint a MiG-ek nem javítanák érdemeben az ukrán légierő ellenálló képességét az oroszokkal szemben, cserébe a hasonló szállítmányokat Moszkva könnyen a háború eszkalációjaként értékelheti.
Most azonban egy meglepő (de azért nem egyedi, elég csak a háborús kötvényekre gondolnunk) húzással elindult egy #buymeafighterjet kezdeményezés, amelynek része egy YouTube-ra feltöltött videó, amelyben egy pilótaruhás illető kéri egy lelőtt repülő roncsai előtt a közönséget, hogy dobjanak össze pénzt egy vadászgépre, valamint ezzel együtt elérhető egy honlap is, ahol kicsivel több részlet is kiderül a kezdeményezésről.
A honlapról kiderül, hogy a támogatáshoz egy emailt kell írnunk, ahol értesítenek minket a részletekről, valamint a jogi feltételekről, ezzel együtt pedig közzétettek egy listát is, ahol országonkénti bontásban szerepelnek a rendelkezésre álló, releváns vadászgépek (Magyarország egyébként nincs rajta ezen a listán). Érdekesség, de a honlap szerint ezek mellett szóba jöhetnek újabb, nyugati vadászgépek is, mint amilyen például az F–22 vagy az F–35, mivel mint a feltöltött szöveg állítja: a légierő ezen gépek használatát gyorsan elsajátíthatja, és megvédhetik a segítségükkel a légteret. Azonban, mint a fentebb linkelt, az eredeti hírről beszámoló, The Drive cikk is leírja, ezen újabb típusú gépek használatának megtanulása valójában hosszas folyamat, ami nem csak a pilótákat érinti, de ráadásul a földi kezelőszemélyzetet is. A jelenlegi helyzetben épp ezért nem is a pénz a legfontosabb szempont, hanem a pilóták és a kezelőszemélyzet tudása, akik elsősorban az egykori szovjet, mára kicsit elavult vadászokat tudják kezelni.
Az ukrán légierő már korábban is kért negyedik generációs vadászgépeket, melyek használatát a személyzet szerintük hetek alatt kitanulhatja:
We have not received the tools we need to defend our sky and achieve victory.
In the sky, the greatest need is for fighter jets - F-15s and F-16s of the fourth generation or higher would be sufficient; ?? pilots can learn to fly these with just 2-3 weeks of training. (12/16)— Ukrainian Air Force (@KpsZSU) March 31, 2022
Azonban, mint a The Drive egy korábbi cikkében írta, ez egy erősen optimista becslés, hiszen ez a folyamat hónapokba, de adott esetben évekbe is telhet. Ennek ellenére, ha a konfliktus elhúzódására számítunk, akkor valóban fel kellene szerelni az ukrán légierőt negyedik generációs gépekkel, de ebben az esetben le kellene tenni a voksot egy gép mellett, és erre elindítani a kiképzést, amelynek közép-/ hosszútávon érhet be a gyümölcse.
(Kép: YouTube/BUYMEAFIGTHERJET)