"Ezzel be is bizonyosodott, hogy a teljesen elektromos kereskedelmi repülés működhet" - mondta el Roei Ganzarski, a magniX ausztrál mérnöki iroda vezérigazgatója. A társaság, mely a repülőgép motorját tervezte, együttműködött a Harbour Air céggel, amely évente félmillió utast szállít Vancouver, a Whistler síközpont és a közeli szigetek és part menti közösségek között. Ganzarski szerint a technológia jelentős költségmegtakarítást és nulla károsanyag kibocsátást jelent majd a légitársaságok számára.
"Ez az elektromos repülés korszakának kezdetét jelzi" - mondta Ganzarski.
A polgári repülés az egyik leggyorsabban növekvő szén-dioxid kibocsátó forrás, mivel volumene sebesen nő, az új technológiák viszont lassabban terjednek el. A Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (International Civil Aviation Organisation - ICAO) mindeközben ösztönzi a hatékony bioüzemanyag-motorok és a könnyebb repülőgépanyagok használatát a gyártás során, valamint az útvonalak optimalizálását.
Az E-repülőt - egy 62 éves, hatszemélyes DHC-2 de Havilland Beaver hidroplán, felújítva, egy 750 lóerős elektromos motorral- Greg McDougall, a Harbour Air alapítója és vezérigazgatója vezette. “Számomra ez a repülés ugyanolyan volt, mint bármelyik másik a Beaverrel (hód angolul), de ez a Hód elektromos szteroidokat szedett. Valójában vissza kellett fognom magam a gázadásnál”- mondta.
McDougall rövid utazást tett a géppel a Fraser folyó mentén haladva, a Vancouver nemzetközi repülőtér közelében, körülbelül 100 szemlélő előtt, röviddel napkelte után. A repülés kevesebb, mint 15 percig tartott.
"Célunk az, hogy a teljes flottánkat elektromossá tegyük" - mondta a leszállást követően McDougall.
Az üzemanyag-hatékonyság mellett a vállalat milliókat takaríthat meg a karbantartási költségeken is, mivel az elektromos motorok drasztikusan kevesebb karbantartást igényelnek. A Harbour Airnek azonban még legalább két évet várnia kell, mielőtt belevághatna 40 repülőgépből álló flottájának villamosításába.
Az teszt-repülőgépet tovább kell vizsgálni, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy valóban megbízható és biztonságos. Ezen felül az elektromos motort is jóvá kell hagyniuk a szabályozó hatóságoknak és hitelesíteni is kell. Ottawában Marc Garneau közlekedési miniszter a szűzrepülés előtt kijelentette, hogy „keresztbe tett ujjakkal drukkol, hogy az elektromos repülőgép jól működjön”. Ha ez megtörténik, mondta: „Ez beindíthatja a környezetbarátabb repülés trendjét”.
?GRUMO ? on Twitter
Congrats @HarbourAirLtd and @MagniX on a successful flight test of the world's first all-electric commercial aircraft https://t.co/dYY6fGV96N
Az elektromos repülők akkumulátora szintén kihívás. “Egy olyan repülőgép, mint ez, csak kb. 160 kilométer távolságot tud megtenni lítium akkumulátorral” - mondta Ganzarski. Bár ez nem túl nagy távolság, a Harbour Air által üzemeltetett rövidtávú járatok többségéhez bőven elegendő. "A hatótávolság még nem az igazi, de elegendő a forradalom elindításához" - mondta Ganzarski, aki azt jósolja, hogy az akkumulátorokat és az elektromos motorokat végül tovább fejlesztik a nagyobb távolságok áthidalására.
Az olcsóbb, rövidtávú, elektromos energiával működő járatok átalakíthatják az emberek közlekedésének módját és akár a munkavégzés helyét is. Ha az emberek hajlandóak egy órát vezetni munkába menet, miért ne repülnének helyette 15 perc alatt ugyanoda?
(Forrás: The Guardian Képek: Magnix)