A testedzés hatását imitáló tablettát fejleszthetnek egy új felfedezésnek köszönhetően

2021 / 12 / 13 / Bobák Zsófia
Az még kérdés, hogy pontosan hogyan készítenék el a kapszulát, de a pozitív hatás érdekében érdemes fontolóra venni a használatának lehetőségét mozgásban korlátozott emberek esetében a kutatók szerint.

A testedzés pozitív hatása az emberi szervezetre sokszor bizonyítást nyert már, az egyik legutóbbi tanulmányt a témával kapcsolatban a Sydney Egyetem kutatói publikálták december elején, amelyben az edzésnek a vércukorszint kiegyensúlyozásában játszott szerepét vizsgálták és azt mérték, hogy az izmok a sport hatására hogyan növelik a cukorfelvételi képességüket. A mozgás a jobb és mélyebb alvást is elősegíti és, mivel az agy a felgyorsult szívritmus és egyéb faktorok okozta stressz hatására, valamint a fájdalom és fáradtság ellensúlyozására endorfint termel, ezért még boldogabbnak is érezzük magunkat tőle.

Az sem újdonság, hogy a rendszeres testmozgás még a szemek állapotát is pozitív irányba befolyásolja, azonban azt, hogy ez az utóbbi folyamat pontosan hogyan zajlik, még a szakemberek sem térképezték fel elég alaposan. Az ANU Clear Vision Research Lab (az Ausztrál Nemzeti Egyetem látásvizsgálattal foglalkozó kutatólaboratóriuma) kutatói ennek jártak utána, mikor összegyűjtöttek minden a témával kapcsolatos publikációt és elemezték, hogy milyen molekuláris jelzéseket küldenek az izmok az agyba és a retinába közvetlenül edzés után. A vizsgálatok szerint többek között a laktát, a tejsav ionos formája, lehet az egyik potenciális jelölt, amely segít a retina egészségének megőrzésében, mivel ez az anaerob energiatermelés során termelődő melléktermék, noha nagy mennyiségben inkább káros hatású, de a központi idegrendszerben és a retinában védelmet nyújt az idegsejtek számára. A sport elősegíti a laktát felvételét, amely a transzport molekulák által a vér-retina gáton átjutva elérkezik a látóhártyához.

A mozgás ezenkívül az antioxidáns aktivitás szintjét is növeli, a reaktív oxigéngyökök (Reactive Oxygen Species, ROS) mérgező befolyását csökkentve, amely a retina szempontjából szintén lényeges, mivel a fény hatására ezekből sok termelődik az idegsejtekben különböző neurodegeneratív betegségekhez vezetve. A kutatók elmondása szerint a vizsgálatoknak még nagyon az elején járnak és további adatgyűjtésre van szükség ahhoz, hogy jobban megértsék a pontos folyamatokat, de egy dolog biztos: a molekuláris üzenetküldést lehetséges akár mesterségesen is imitálni, pontosabban azokat a természetes biológiai folyamatokat, amelyek ilyenkor lejátszódnak, akár egy gyógyszerrel is előidézhetik. A molekulák, amelyeket az izmok küldenek a retinába, lipid részecskékbe pakolva eljutatthatók a rendeltetési helyükre, így

"lényegében felírjuk a testmozgás molekuláris üzenetét azoknak, akik fizikálisan képtelenek a sportolásra."

- mondja Riccardo Natoli, a kutatólaboratórium vezetője - "Hasonlóan az étrend-kiegészítő készítményekhez, lehetséges, hogy biztosítani tudjuk azokat a genetikai vagy molekuláris kiegészítőket, amelyek lehetővé teszik, hogy a természetes biológiai folyamatok folytatódjanak miközben öregszünk."

Dr. Joshua Chu-tan és Riccardo Natoli, a Clear Vision Research kutatói

Ez azonban nem jelenti azt, hogy elég lesz mostantól egy tablettát lenyelni ahhoz, hogy letudjuk a napi edzést, a sport összes előnyös hatását ugyanis nem lehetséges előidézni néhány hatóanyaggal. A tervek szerint a gyógyszer csak a retina egészségét segítené elő és csak azok számára tennék elérhetővé, akik valamilyen neurológiai betegségben, például Alzheimer-kórban vagy Parkinson-kórban szenvednek és nem tudnak mozogni, ezeknek a pácienseknek ugyanis nagy szüksége van testmozgásra, mivel az lassítja az állapotuk romlását.

(Fotó: Tracy Nearmy/ANU, Pixabay/rdowns/pexels)