A Csu Haj Jün autonóm hajót, amelyet különböző típusú drónok szállítására, valamint fel-, és leszállási platformjának használnak majd, 2021 júliusában kezdték építeni a kínai Huangpu Vencsung hajógyárban és május 18-án avatták fel. A 88,5 méter hosszú, 14 méter széles hajó maximális sebessége 33 km/h és egyszerre akár ötven drón szállítására is alkalmas: ezek a vezető nélküli, önállóan működő eszközök lehetnek kisebb önvezető hajók, repülő drónok, vagy víz alatt közlekedő járművek is a Science and Technology Daily-nek nyilatkozó Csen Takonak, a hajó műszaki rendszerét fejlesztő laboratórium vezetőjének elmondása szerint.
Az anyahajóról indított járművek a tervek szerint az oceanográfiai kutatásokban és adatgyűjtésben segítenek majd, javítási és karbantartási munkákat végezhetnek a tengeri szélerőműtelepeken vagy a katasztrófavédelmi, elhárítási és helyreállítási feladatokat is rájuk lehet bízni. A drónokat tehát elsősorban nem katonai célú megfigyelésekre használják, de a South China Morning Post beszámolója szerint a begyűjtött adatok a Dél-kínai-tenger nagyobb fokú ellenőrzését is elősegíthetik. A lapnak nyilatkozó Csou Csenming katonai szakértő szerint azonban a Csu Haj Jün jövőbeli hadászati célú felhasználása nem valószínű, mivel a jármű főként a partközeli, nyugodtabb vizeken közlekedik majd, azokon a területeken, ahol nem jellemzőek a konfliktusok.
A hajót a tesztelés után, előreláthatólag az év végén állítják szolgálatba: ekkortól a fedélzetéről indított járművek egy nagy kiterjedésű régióban, akár 100 kilométer átmérőjű területen, négy kilométerre a víz fölött és négy kilométerre a víz alatt is végezhetnek adatgyűjtést egy önállóan működő, intelligens, 3D-s megfigyelési rendszert alkotva.
(Fotó: Déli Tengeri Tudományos és Műszaki Kuangtung Laboratórium)