Tiszta sci-fi, de tényleg elindul a fúziós űrhajtómű fejlesztése

2023 / 12 / 20 / Felkai Ádám
Tiszta sci-fi, de tényleg elindul a fúziós űrhajtómű fejlesztése
A Helicity Space 5 millió dolláros befektetői finanszírozást biztosított az űrutazásokhoz használt fúziós hajtómű koncepciós változatának a kifejlesztésére. A vállalat célja, hogy forradalmasítsa a meghajtási technológiát, ami így gyorsabb és biztonságosabb űrkutatást tesz lehetővé a hagyományos rakéta-üzemanyagok nélkül. Mindez rávilágít arra is, hogy az űripar – legyen szó űrkutatásról vagy kereskedelmi célú űrutazásokról – napjaink egyik legdinamikusabban bővülő területe.

A Helicity Space egy 2018-ban alapított kaliforniai székhelyű startup, amely a közelmúltban sikeresen bevonzott 5 millió dollárnyi finanszírozást – számol be róla a Space News. Az említett összeg legnagyobb részét az Airbus Ventures adta, amely az európai repülőgép-óriás, az Airbus egyik ága. Ez a jelentős összeg nem csak elköteleződés a fúziós hajtómű, mint vadiúj technológia mellett, de egyben aláhúzza a kereskedelmi űripar gyors növekedését, ami egybeesik azzal, hogy a közelmúltban támogatták az ilyen jellegű törekvéseket olyan jogszabályokban, mint az amerikai National Defense Authorization Act. Vagyis mind a pénzügyi, mind a jogi háttér biztosítottnak látszik az űripar növekedéséhez.

A Helicity Space weboldala hangsúlyozza elkötelezettségét “a fúziós meghajtás terén páratlan szakértelemmel rendelkező csapat által kifejlesztett, forradalmi technológia iránt”. Stephane Linter, a startup társalapítója a SpaceNews.com-nak úgy nyilatkozott, hogy elsődleges céljuk egy olyan, kisebb fúziós hajtómű létrehozása, amit a földi teszteléshez lehet használni, és ezt követnék a nagyobb változatok, amelyeket már ténylegesen be lehet szerelni az űrhajókba.

A most biztosított tőke tehát a hajtómű megvalósthatósági tervére (proof of concept) érkezett – ez, vagyis a “proof of concept” általánosságban egy olyan demonstrációs technológia, amely egy adott ötlet vagy technológia megvalósíthatóságát és hatékonyságát támasztja alá. A Helicity Space esetében ez egy olyan teszt vagy prototípus létrehozását jelenti ennek megfelelően, amely bemutatja fúziós hajtómű működőképességét, és igazolja annak potenciális alkalmazhatóságát a valós űrutazásban.

A hajtómű alapja, mint arra az elnevezés is utal, a fúziós energia, ami a nukleáris energia egyik formája, de különbözik a problémásabb maghasadási technológiától – a fúzió ugyanis az atomok “összepréselését” jelenti, hatalmas energiát szabadítva fel biztonságosabb melléktermékekkel. Jelenleg globálisan egyébként a fúziós erőműveket tiszta energiatermelés szempontjából fejlesztik és kutatják – a Helicity Space pedig ezt a technológiát alkalmazná meghajtásra.

Na de miért is olyan ígéretes a fúzós hajtómű az űrkutatásban? A maghasadáson alapuló nukleáris rendszerekkel ellentétben (ilyen hajtóművek fejlesztése is zajlik egyébként – lásd a lenti cikkünket) a fúziós motorok szükségtelenné teszik a veszélyes anyagok, például az urán szállítását, aminek köszönhetően a rakétakilövésekkel kapcsolatos kockázatok csökkenthetőek. Ráadásul a fúziós hajtóművek minimális üzemanyagot igényelnek, és hatékonyabban mozgatják az űrhajókat, mint a hagyományos rakétatechnológia, amely nagy mennyiségű illékony üzemanyagra és bonyolult hajtóművekre támaszkodik.

Európa nukleáris meghajtású űrhajója, amit már a mélyűrbe szánnak A kémiai üzemanyagakon alapuló, az elektromos meghajtású és napenergiával táplált hajtóműveknek mind akad korlátja, a következő evolúciós lépés a nukleáris meghajtású űrhajó lenne. Az ESA most ennek lehetőségét vizsgálja.

A Helicity fúziós motorjai innovatív mágneses vezérlésű, túlhevített plazmasugarakkal működnek – vagyis az alapelképzelés leginkább az ITER-hez hasonló tokamakokra hajaz. A Helicity igencsak nagyívű végcélja, hogy “katalizálja az emberiség űrhajózási ambícióit”, megkönnyítve mind az emberi, mind a robotizált űrkutatást, sőt akár kaput nyitva az aszteroidabányaszat előtt is.

Természetesen, ha lesz is ebből valami, addig még sokat kell aludni, de az mindenképpen pozitív értelemben vett árulkodó jel, hogy egy ilyen vállalkozás komoly tőkét vonzott be, és hatalmas ipari óriások érdeklődését csigázta fel.

(Kép: Helicity Space)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.