Titokzatos égitest nyomaira bukkantak a korai Naprendszerben

2020 / 12 / 27 / Justin Viktor
Titokzatos égitest nyomaira bukkantak a korai Naprendszerben
Egy Szudán felett felrobbant aszteroida töredékének tanulmányozása rendhagyó következtetésre sarkallta a tudósokat.

Egykori törpebolygó

A kutatók véleménye szerint valaha egy törpebolygó, keringhetett a Nap körül Naprendszerünk legkorábbi napjaiban, a szudáni aszteroidaszilánk belsejében ugyanis a kutatásból készült tanulmány alapján egészen szokatlan kristályszerkezetet találtak, ami nem alakulhatott ki egy tipikus aszteroida belsejében.

A bizonyíték arra mutat, hogy Naprendszerünk összetétele négy és fél milliárd évvel ezelőtti születésekor rendkívül különbözhetett a mostanitól. A ritka hidratált kristályok, az úgynevezett amfibolok, rendkívül hosszan tartó hő és nyomás eredményeként keletkeznek, sokkal többre van szükség mindkettőből, mint amennyit egy tipikus meteorit képes biztosítani. A tanulmány szerint ez arra utal, hogy az ominózus szikla letörhetett valamiről, ami körülbelül akkora lehetett, mint a Ceres törpebolygó.

Amfibol

Az amfibolt 1801-ben nevezte el René Just Haüy francia mineralógus a görög amfívolos (kétséges) szóról. Az amfibol nem pusztán egy ásvány neve, de egy ásványcsoporté is, színe fekete, oszlopos kinézetű ásvány. Az amfibolok kőzetalkotó ásványok a hozzájuk hasonló piroxénekhez hasonlóan, a hasadási lapjaik által bezárt szög eltérése alapján (kb. 120/90 fok) lehet megkülönböztetni őket. Az amfibol csoportot nagy kémiai változatosság jellemzi, több ásvány alkotja, legtöbbjük monoklin (amfibol, tremolit, aktinolit) némelyikük rombos (antofillit stb.) formában kristályosodik. Magmás és metamorf kőzetekben találhatóak tömegesen, és főként oszlopos (de nem csúcsos) kristályokban. Lelőhelyek: Cseh Köztársaság, Németország, Norvégia, USA, Madagaszkár stb.

"Az ilyen meteoritok némelyikét olyan ásványi anyagok dominálják, melyek alacsony hőmérsékleten és nyomáson történő vízzel való érintkezésre utalnak" - mondta el Vicky Hamilton vezető szerző, a Southwest Research Institute bolygó-geológusa sajtóközleményében.

"Meglepő eredményünk egy nagy, vízben gazdag szülő-objektum létezésére utal" - tette hozzá külön nyilatkozatában.

Változatos Naprendszer

A nemzetközi tudóscsoport azt feltételezi, hogy bármilyen óriási égitesten is születhettek a kristályok, már régen eltűnt, talán azt is megmagyarázva, hogy miért hullottak darabkái a Földre. Az a tény viszont, hogy a bizonyítékok szerint létezett, arra utalhat, hogy egykor sokkal változatosabb égitestek népesíthették be a Naprendszerünket, mint azt a tudósok ma gondolják - derült ki a kutatócsoport Nature Astronomy folyóiratban megjelent kutatásából.

(Forrás: SWRI, Kristálycentrum Kép: Wikipedia)

A csillagászok "szupersztrádákat" találtak a Naprendszerben való gyors utazásához Az űr-országút hálózat láthatatlan struktúráit a Naprendszer gravitációs interakciói hozzák létre, számoltak be róla a csillagászok. Az újonnan felfedezett hálózat használatával radikálisan lerövidülhet a Naprendszeren belüli utazások ideje.

A Föld nem az egyetlen óceánokkal borított világ a Naprendszerben Az elmúlt évek hatalmas tudományos felfedezése volt, mikor a csillagászok felismerték, hogy a Föld egyik legkülönlegesebb tulajdonsága, a felszínét borító folyékony óceánok sokkal gyakoribbak a Naprendszerben, mint korábban gondoltuk.

Akadhatott még egy jégbolygó a Naprendszerben, csak megszökött Az Uránuszon és a Neptunuszon kívül akadhatott a Naprendszerünkben egy harmadik jeges bolygó is, csak még idejekorán megszökött. A bolygók korai életének szimulációjával jutottak erre a következtetésre.