Több káros anyagot bocsáthat ki maga az aszfalt, mint a rajta járó autók

2020 / 09 / 05 / Bobák Áron
Több káros anyagot bocsáthat ki maga az aszfalt, mint a rajta járó autók
Egy friss kutatásból kiderült, hogy a tisztább városi levegőért nem elég a gépjárműforgalmat csökkenteni, maga az aszfalt is nagyon komolyan hozzájárul a káros anyagok kibocsátásához. A klímaváltozás pedig csak súlyosbítja a helyzetet.

A Yale és a Carniege Mellon egyetem, valamint a németországi Max Planck intézet kutatói szerdán publikálták a Science Advances című folyóiratban azt a tanulmányt, amelynek megállapításai erősen befolyásolhatják, hogy milyen lépésekre van szükség a városok levegőminőségének javítása érdekében. A kutatók azt vizsgálták, hogy mekkora szerepet játszik az aszfalt a légszennyezésben, ennek érdekében pedig a beszerzett aszfaltmintákat 40 és 200 Celsius-fok közötti hőmérsékletre hevítették.

A tanulmány megállapítja, hogy az aszfalt károsanyag-kibocsátása már akkor is a duplájára nő, ha a hőmérsékelte 40-ről 60 Celius-fokra emelkedik, közvetlen napfénynek kitéve pedig 300%-os emelkedést mértek. A kutatók megjegyzik, hogy az aszfalt által kibocsátott anyagok egy részéből az atmoszférában PM2.5 részecskék keletkeznek, amelyek különösen veszélyesek az emberi szervezetre, és komoly légzőszervi megbetegedéseket okozhatnak.

A kutatók azt is kiszámolták, hogy a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának csökkenésével, valamint a globális átlaghőmérséklet növekedése miatt Kaliforniában ma már több káros anyag jut a levegőbe az aszfaltból, mint a járművekből. A petróleum-alapú aszfaltból évente mintegy 125 millió tonnát gyártanak, a kutatók szerint a városokban az összes leburkolt területnek több, mint 45%-a, a háztetőknek pedig mintegy 20%-a ezzel az anyaggal van lefedve.

Drew Gentner, a tanulmány egyik szerzője a New Scientistnek elmondta, hogy egyelőre nem tesznek javaslatokat a felfedezésük nyomán, ehhez előbb jobban meg kell érteniük, hogy mennyin káros anyagot bocsát ki az aszfalt az élettartama alatt, és hogy ez milyen kapcsolatban áll a légszennyezés más forrásaival. Ugyanakkor hozzátette, hogy a hűvösebb burkolatok alkalmazása egy jó megoldás lehet a kibocsátás csökkentése érdekében.

Az Inputmag ezzel kapcsolatban viszont megjegyzi, hogy Los Angelesben az ilyen burkolatok alkalmazása nem a kívánt eredményt hozta. A hűvösebb burkolatok a hőt visszaverik, ahelyett, hogy elnyelnék, ami így visszaáramlik a járókelőkre, vagyis hiába van valójában hűvösebb, az emberek mégis melegebbnek érzik az időjárást.

(Fotó: Nick Fewings, Max/Unsplash)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.