Több káros anyagot bocsáthat ki maga az aszfalt, mint a rajta járó autók

2020 / 09 / 05 / Bobák Áron
Több káros anyagot bocsáthat ki maga az aszfalt, mint a rajta járó autók
Egy friss kutatásból kiderült, hogy a tisztább városi levegőért nem elég a gépjárműforgalmat csökkenteni, maga az aszfalt is nagyon komolyan hozzájárul a káros anyagok kibocsátásához. A klímaváltozás pedig csak súlyosbítja a helyzetet.

A Yale és a Carniege Mellon egyetem, valamint a németországi Max Planck intézet kutatói szerdán publikálták a Science Advances című folyóiratban azt a tanulmányt, amelynek megállapításai erősen befolyásolhatják, hogy milyen lépésekre van szükség a városok levegőminőségének javítása érdekében. A kutatók azt vizsgálták, hogy mekkora szerepet játszik az aszfalt a légszennyezésben, ennek érdekében pedig a beszerzett aszfaltmintákat 40 és 200 Celsius-fok közötti hőmérsékletre hevítették.

A tanulmány megállapítja, hogy az aszfalt károsanyag-kibocsátása már akkor is a duplájára nő, ha a hőmérsékelte 40-ről 60 Celius-fokra emelkedik, közvetlen napfénynek kitéve pedig 300%-os emelkedést mértek. A kutatók megjegyzik, hogy az aszfalt által kibocsátott anyagok egy részéből az atmoszférában PM2.5 részecskék keletkeznek, amelyek különösen veszélyesek az emberi szervezetre, és komoly légzőszervi megbetegedéseket okozhatnak.

A kutatók azt is kiszámolták, hogy a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának csökkenésével, valamint a globális átlaghőmérséklet növekedése miatt Kaliforniában ma már több káros anyag jut a levegőbe az aszfaltból, mint a járművekből. A petróleum-alapú aszfaltból évente mintegy 125 millió tonnát gyártanak, a kutatók szerint a városokban az összes leburkolt területnek több, mint 45%-a, a háztetőknek pedig mintegy 20%-a ezzel az anyaggal van lefedve.

Drew Gentner, a tanulmány egyik szerzője a New Scientistnek elmondta, hogy egyelőre nem tesznek javaslatokat a felfedezésük nyomán, ehhez előbb jobban meg kell érteniük, hogy mennyin káros anyagot bocsát ki az aszfalt az élettartama alatt, és hogy ez milyen kapcsolatban áll a légszennyezés más forrásaival. Ugyanakkor hozzátette, hogy a hűvösebb burkolatok alkalmazása egy jó megoldás lehet a kibocsátás csökkentése érdekében.

Az Inputmag ezzel kapcsolatban viszont megjegyzi, hogy Los Angelesben az ilyen burkolatok alkalmazása nem a kívánt eredményt hozta. A hűvösebb burkolatok a hőt visszaverik, ahelyett, hogy elnyelnék, ami így visszaáramlik a járókelőkre, vagyis hiába van valójában hűvösebb, az emberek mégis melegebbnek érzik az időjárást.

(Fotó: Nick Fewings, Max/Unsplash)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Afrikában három olyan tó is található, ami időzített bombához hasonló fenyegetést jelent: a bennük felgyülemlő szén-dioxid rossz esetben kirobbanhat és az elterjedő fojtogató felhő a közelben lévőket rendkívül gyorsan megölheti. A legtöbb áldozatot szedő esemény 1986-ban történt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.