Nyolc év telt el azóta, hogy létrehozták Lil Miquelát, aki különleges válasz volt az akkoriban egyre nagyobb teret nyerő influenszer-kultúrára, vagyis arra, hogy híres és nem híres emberek népszerű közösségi profilokat építenek, majd pénzzé teszik az így megszerzett befolyásukat. Erre Miquela is képes volt, pedig valójában, fizikai értelemben nem is létezett. Őt még klasszikus számítógépes grafikával hozták létre, hiszen akkor mesterséges intelligenciáról (MI) még leginkább kutatók és sci-fi-rajongók beszélgettek egymással. Ám a valóságosnak tűnő karakter így is olyan márkákat vonzott magához és hirdetett, mint a Calvin Klein vagy a Prada. Lil Miquela még a Vogue divatlapban is megjelent. Néhány évvel később már azon sem lepődünk meg, hogy bárki pár mondat segítségével tud alkotni ilyen, akár nála is valóságosabb virtuális személyeket, így talán az sem különös,
hogy szépségversenyt hirdettek az MI-vel létrehozott "nőknek".
Ugyanakkor, ahogyan azt az Ars Technica cikke kiemeli, ezzel fellángoltak az ilyen versenyeket övező viták. Az eseményt a Fanvue nevű platform hozta létre, amely a felnőttfilmes közegben ismert Onlyfans-hez hasonlóan azt teszi lehetővé, hogy virtuális és valós karakterek tartalmait láthassuk, havi előfizetési díjakért cserébe. Az első helyezett egy "marokkói" "influenszer" lett, Kenza Layli, "aki" még köszönőbeszédet is "mondott", ami legalább annyira mély gondolatokat tartalmazott, mint bármilyen hasonló szöveg, vagyis könnyen lehet, hogy ezt is egy MI írta. A győztest négy zsűritag választotta ki: egy férfi, aki egy brit politikus PR-tanácsadója; egy nő, aki a szépségversenyek történetét kutatja; illetve két, szintén virtuális karakter, akiket nem tudjuk, kik irányítanak.
Az Ars Technicának nyilatkozó szakértők aláhúzták, amit laikusként is érzünk, ahogyan mindezt értelmezzük: hogy ügyelni kell arra, hogy fikcionális szereplőket ne kezeljünk valódiként, amint azt néhány hírportál tette; hogy az emberek tárgyiasításával kapcsolatos kérdések ezen a területen ugyanúgy érvényesek, ha nem jobban, mint a való életben; és hogy az eltúlzott szépségideálok ezekkel a technológiákkal még könnyebben népszerűsíthetőek, mint korábban.
(Fotó: Kenza.Layli/Instagram)