Többszáz baleset, öt halott a vezetéstámogató rendszerek mérlege Amerikában

2022 / 06 / 16 / Pőcze Balázs
Többszáz baleset, öt halott a vezetéstámogató rendszerek mérlege Amerikában
Az USA közúti közlekedésbiztonsági hatósága (NHTSA) nyilvánosságra hozta a vezetéstámogató rendszerekkel és az önvezető autókkal kapcsolatos balesetek statisztikáit. A Tesla toronymagasan vezet, de a hatóság azt kéri, hogy ebből ne vonjunk le korai következtetéseket.

A The Verge-ön olvasható hír emlékeztet rá, hogy a hatóság tavaly rendelte el, hogy az autógyártók jelentéseket állítsanak össze a vezetéssegítő rendszereikkel összefüggő balesetekről. Ezek olyan események, amelyeknél aktívak voltak az említett technológiák legalább fél perccel az ütközés előtt. A kettes szintű, vagyis a kormányzást és a gyorsítást-lassítást vezérlő, de állandó emberi felügyeletet igénylő rendszerek mellett a teljesen autonóm működésű autókról is kértek információkat.

Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a most közölt eseményeket nem vetítik az adott márka által gyártott, forgalomban lévő autók számára, vagy az azok által megtett távolságra. Illetve míg például a Tesla közvetlenül és viszonylag objektíven, telemetriai rendszerek segítségével, adat-alapon tud jelenteni, addig más gyártmányú autóknál nem minden esetben van erre lehetőség. Illetve azt is vegyük figyelembe, hogy az Egyesült Államokban több mint negyvenezren vesztették az életüket az utakon 2021-ben, tíz százalékkal többen, mint egy évvel korábban.

Kettes szintű rendszerekkel háromszázkilencvenkét baleset történt

Kétszázhetvenhárom alkalommal, vagyis az esetek körülbelül hetven százalékában az érintett autó Tesla volt. A második helyezett Honda kilencven eseményt jelentett a hatóságnak, a harmadik Subaru csak tízet. Hat súlyos sérültről és öt halálesetről érkezett jelentés, de csak a balesetek negyedénél tértek ki a sérülések súlyosságára a gyártók. A The Verge emlékeztet rá, hogy a Tesla negyedévente közölt biztonsági jelentése szerint az Autopilot használata biztonságosabb, mint a kizárólag emberi vezetés; utóbbi esetben jellemzően gyakrabban, kisebb távolságonként szenvednek balesetet az autóik. Ugyanakkor a jelentésük nem veszi figyelembe, hogy az utak és az ütközések milyen jellegű közutakon történnek.

A teljesen automatizált rendszerek esetében százharminc balesetről számoltak be

Ezeket az információkat a megszokott gyártók helyett az önvezetéssel kísérletező vállalatok osztották meg, mint a Google-höz tartozó Waymo, a Cruise vagy a General Motors. Előbbi két cég jelentette a legtöbb balesetet, ami érthető, hiszen ezek tesztelnek a legtöbbet forgalomban, leginkább Kaliforniában. A Waymo egy év alatt több mint kétmillió mérföldet tett meg, és a vizsgált kilenc hónapban hatvankét ütközés részese volt. A százharminc balesetben egyetlen komoly sérült volt, haláleset pedig nem történt. Az NHTSA mostantól havonta osztja meg ezeket az adatokat, így idővel talán segítenek értelmezni azt, hogy mennyivel és milyen esetekben biztonságosabbak a vezetéstámogató rendszerek, mint a segítség nélkül autózó emberek.

(Borítókép: Kai Eckhardt/picture alliance via Getty Images)

Elon Muskot nem, de egy macskát elüt a Tesla Mat Watson a Volvo V90 és a Tesla Model 3 automata fékrendszerét vetette össze, nem kevés energiát fektetve a projektbe.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.