A MXene nevű anyagot a Drexel Egyetem kutatói fedezték fel 2011-ben, miután rétegeket választottak le a MAX fázisként ismert anyagról, amely valamely átmenetifém karbidjaiból és nitridjeiből áll. Az ilyen módon kapott többrétegű MXene-t általában további kezelésnek vetik alá, hogy minél vékonyabb hártyát alakítsanak ki és az így keletkező réteg lényegében kétdimenziós, vastagsága alig több mint egy nanométer. A MXene formulája a következő egyenlettel írható le: Mn+1XnTx, amelyből az M az átmenetifémet, az X a szenet vagy nitrogént, a T pedig az anyag felszínén található funkcionális csoportot, oxigént, fluort vagy hidroxidiont jelöli.
Ezeknek a felszíni molekuláknak kulcsfontosságú szerepe van a MXene tulajdonságainak meghatározásában, mivel a különféle összetevők különböző képességekkel ruházzák fel az anyagot: a fluor jelenléte például csökkenti a teljes réteg elektromos vezetőképességét és kevésbé teszi alkalmassá az elektromágneses sugárzás elleni védelem kialakítására, ami az anyag egyik alapvető felhasználási területe lenne. A felszíni szerkezet pontos elemzése ezért fontos szerepet tölt be a MXene fejlesztésében, de az anyag rendkívüli vékonysága miatt eddig hosszú napokig tartó feladatot jelentett az elektronmikroszkópos vizsgálatok elvégzése.
A Koreai Tudományos és Műszaki Intézet (KIST) kutatóinak vezetésével zajló kísérlet eredményeképpen azonban sikerült ezt az időt olyannyira lerövidíteni, hogy akár a MXene tömeggyártása is elérhető közelségbe került. A tudósok által kifejlesztett módszerrel az anyag mágneses ellenállási jellemzőiből kiindulva előre tudják jelezni, hogy milyen elrendezésben találhatóak a molekulák a felszínen, ezáltal sokkal könnyebben és bonyolult műszeres mérések nélkül tudják meghatározni az anyag által elnyelt elemek helyzetét és mennyiségét. Az úgynevezett Hall szóródási faktor, ami a félvezetők töltéshordozó tulajdonságait írja le, a felszínhez kapcsolódó fluor jelenlétében jóval nagyobb, mint az oxigén vagy hidroxidion esetében és ez a paraméter behatárolja az anyag ideális felhasználási körét: bizonyos érték alatt tranzisztorok, generátorok és szenzorok készülhetnek belőle, míg felette termoelektromos vagy mágneses eszközök.
A MXene szerkezetének könnyebb megismerése lehetővé teszi az elkészült anyagok gyorsabb osztályozását és az egyforma jellemzőkkel bíró rétegek készítését, vagyis az előállítás során nagyobb kontrollt ad a kutatók kezébe. Ez akár a tömeggyártást is elérhető közelségbe hozhatja, ami hasznos újítást jelenthet azokon az alkalmazási területeken, ahol a MXene szerepet kaphat: többek között az energiatárolás, az elektromágneses árnyékolás, víztisztítás, optoelektronika vagy orvosbiológiai alkalmazások terén. A MXene-t a grafénhoz hasonlóan csodaanyagnak tartják kétdimenziós struktúrája és elektromos vezetési tulajdonságai miatt, amelynek méghozzá rengeteg további stabil és jól használható változatát fedezhetik fel a jövőben a kutatók.
(Fotó: Wikimedia Commons, Vahidmohammadi et al/Science)
        
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR