Történet az autóról, ami rádióhullámokból állított elő energiát állítólag

2023 / 12 / 03 / Felkai Ádám
Történet az autóról, ami rádióhullámokból állított elő energiát állítólag
A rádióhullámok a Földön mindenütt jelen vannak – ebből adódik az ötlet, hogy ha ezt energiaként hasznosíthatnánk, akkor nem kellene az eszközeinket tölteni. Ez az elképzelés önmagában nem új, a lépték viszont igen: egy egész autó működtetésére ugyanis sosem tűnt elégnek az így nyerhető energia. Legalábbis nem tűnt annak egészen 2015-ig.

2015 óta ugyanis Sangulani Maxwell Chikumbutso, egy zimbabwei autodidakta feltaláló nagyot megy az interneten (máig előkerül a sztori a közösségi médiában) egy olyan elektromos autónak köszönhetően, amely folyamatosan, töltés nélkül működik. A csodaautó egy 2015-ös eseményen debütált, amelyet a dél-afrikai SABC hírcsatorna dokumentált – és így jutott el a hír a szélesebb közönséghez is.

Az autó mögött álló technológia lényege az úgynevezett “Greener Power Machine” (GPM), egy olyan eszköz, amely állítólag mindössze a rádiófrekvenciák felhasználásával termel villamos energiát. A Saith Technologies, Chikumbutso cége azt állította, hogy ezek az elektromos autók így nem igényelnek töltést, és a hagyományos akkumulátorok és a GPM kombinációját használják a szükséges mennyiségű energia felerősítésére.

A feltaláló

A sztorit annyira komolyan vették, hogy még a nagyobb nyugati médiumok is írtak róla – nem is olyan régen, 2020-ban még a The Herald is közölt egy nagyobb cikket Chikumbutsóról. Ebben így írnak róla: A "gondolkodó gépként" leírt Maxwell az innovatív ötletek folyamatos áramlásáról ismert, aki arra is képes, hogy az ötleteit gyakorlati megoldásokká alakítsa. A cikkben erre példaként szolgál egy közelmúltbeli projekt, amelyben egy mexikói ügyfél számára oldotta meg az utcai közvilágítást. A probléma az volt, hogy télen nem süt elég ideig a Nap, hogy elég energia legyen a lámpák működtetésére – a feltaláló azonban úgy alakította át a lámpákat (nem részletezett módon), hogy azzal el is hárult ez a gond.

Az autó

Napsütés nélküli napenergia, töltés nélküli elektromos autó – most beszéljünk ez utóbbiról, elvégre ez a cikk tárgya, és ez potenciálisan átalakíthatná a világot is. A kocsi működésének a lényege tehát a GPM technológia, amely egyébként tudományosan nem megalapozatlan, legalábbis az alapelvet tekintve. A rádióhullámok energiára történő konvertálására ugyanis akad létező technológia (radio frequency harvesting). Az ezt használó eszközök a környezeti rádióhullámokat, amelyek a bolygónkon visszaverődnek, megfelelő mennyiségű energiává alakítják át – a gond csak az, hogy ez a “megfelelő mennyiség” csak borzalmasan alacsony energiaigényű eszközök esetén felel meg a gyakorlatban: egy füstérzékelő készülék például elműködik ezen a módon.

A GPM tehát nem ettől “csodaeszköz”, hanem attól a ténytől, hogy “valamilyen módon” nem csak begyűjti ezeket a rádiófrekvenciás jeleket, de a belőlük nyert energiát fel is erősíti annyira, hogy az meghajtson egy autót. Az átalakítás természetesen extra energiaigény nélkül működik, mivel egyébként nem lenne a dologban semmi pláne, legfeljebb nem közvetlen az autót, hanem az erősítő készüléket kellene táplálni. És hogy mi ennek a módja? Az sajnos szigorú üzleti titok.

Mint látható akad egy közös szál ezekben a történetekben – legyen szó lámpáról vagy autóról: a közölt információ épp olyan, mint a bikini: épp csak a lényeget nem tárja fel, vagyis ebben az esetben a működési elvet.

Az esemény során egyébként az újságírók sem jutottak több információhoz, ezért a TechZim például azt remélte, hogy valódi tudósok majd letesztelik ezen állítások hitelességét. Az újságíró egyébként elég szkeptikus volt, amire akadt is oka, hiszen mint írja:

“Azt állítják, hogy képesek megszegni az energiamegmaradás törvényét, vagyis az energia egyenlő átalakítását egyik formából a másikba, mivel szerintük ez a bizonyos „találmány” egyszerű, 220 voltos zselés akkumulátorok együttese, amely sokkal nagyobb elektromos teljesítményt produkál (500 000 Watt).”

Mi igaz az egészből?

Mint azt a tényellenőrző Snopes már 2018-ban megírta, az említett, a sajtónak szánt “nyílt nap” esemény elsősorban a Saith Technology promóciós anyagaként szolgált, beleértve egy elegáns videót Chikumbutsóról, valamint az egyedülálló zsenialitásról szóló inspiráló és valószínűtlen történetéről. Chikumbutso többször is kijelentette, hogy nem tudta szabadalmaztatni készülékét, mivel az örökmozgó gépek (amelyek megsértik tehát a termodinamika első és második törvényét) nem szabadalmaztathatók.

A Techzim a 2015. július 24-i cikk után nem is írt többet a Saith Technologies-ról, mivel nyilván nem sikerült őket meggyőzni a GPM működőképességéről. Leonard Sengere, a Techzim szerkesztője elmondta, hogy az esemény után soha nem nem is tudtak Chikumbutsóval érintkezésbe lépni (a The Heraldnak is a feltaláló közeli ismerősei nyilatkoztak mindössze). Kiderült az is, hogy ténylegesen sosem sikerült ellenőrizniük az autó működési mechanizmusát.

A tudósok azonban nem szedték darabokra ezeket az állításokat, egyszerűen azért, mert egyszerűen ignorálták az egész sztorit.

2017-ben megjelent egy cikk, amely szerint az Egyesült Államok kormánya kaliforniai otthont ajánlott fel Chikumbutsónak, hogy folytathassa munkáját, de a részletek nem tisztázottak, és a forrás megbízhatósága is megkérdőjelezhető. A cikk megemlítette egy angolai üzletember és lelkész, Dr. Teddy De Almeida támogatását is.

2018-ban a történet újra előkerült a Collective Evolution-n, ami az Egyesült Államok kormányának lehetséges részvételére utalt, és kérdéseket vet fel a kaliforniai költözés mögött meghúzódó valódi szándékokkal kapcsolatban. Azonban ekkor sem mutattak be új bizonyítékot vagy demonstrációt Chikumbutso állításainak az alátámasztására.

A Snopes szerint a tudományos validáció hiánya, egyes források kétes természete és a későbbi demonstrációk elmaradása jogos szkepticizmust eredményez Chikumbutso találmányaival kapcsolatban. A rendelkezésre álló legfrissebb információk szerint az állítások hamisak, mivel sértik a fizika alapvető törvényeit, és egy ilyen szenzációs bejelentést nagyon keményen meg kellene támogatni bizonyítékokkal – amire tehát nem került sor.

A USA Today 2020-as tényellenőrzése ehhez azt teszi csak hozzá, hogy 2015 óta addig nem került elő bizonyíték arról, hogy egy ilyen autó valóban elkészült volna, ahogy egyébként az említett eseményen bemutatott, a Saith Technologies összes más találmányával is ez a helyzet. A Lead Stories cikke szerint pedig annak ellenére, hogy 2017-ben állítólag Chikumbutsóval együtt a vállalata is Kaliforniába költözött, az állam cégnyilvántartásában (sem az aktív, sem a felszámolt vállalkozások listáján) nem akadtak nyomára a Saith Technologies, Saith Group vagy Saith Holdings Inc.-nek.


Élettelen szeretők - mik az előnyei és hátrányai, ha szexrobotokra cseréljük az embereket?
Élettelen szeretők - mik az előnyei és hátrányai, ha szexrobotokra cseréljük az embereket?
Disztópia, újfajta szórakozás, a technológia térnyerése vagy egy eszköz, ami sok problémát meg tud oldani - a szexuális célokra szánt emberszerű gépeket nagyon eltérő szemszögekből lehet nézni, de egy biztos: a robotok készülnek és egyre emberibbé válnak. Legújabb sorozatunkban partnerünkkel, Magyarország legnagyobb felnőtt áruházával, a Vágyaim.hu csapatával együtt kutatjuk, merre tart az emberiség a szexualitás egyre digitálisabb ösvényein...
A szovjet nukleáris hajtású szárazföldi “tengeralattjáró”, amely a föld alól támadt
A szovjet nukleáris hajtású szárazföldi “tengeralattjáró”, amely a föld alól támadt
A Harci Vakond nevű szerkezetet a szovjetek azért fejlesztették, hogy a föld alól támadják vele az USA katonai létesítményeit, akár rakétasilóit is. Miért nem lett semmi a dologból? Állítólag egy “kis üzemi baleset” miatt, ami alatt egy nukleáris robbanást kell érteni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.