Mats Järlström nem ijedt meg, és nem is fizetett szívesen, olyannyira nem, hogy inkább pert indított. Ezt nem csak elvesztette, de újabb 500 dolláros büntetést is kapott, mert Oregon Mérnöki Testülete szerint Järlström törvényt sértett azzal, hogy mérnöknek adta ki magát (mivel erre a tevékenységre a férfinek Oregonban nem volt engedélye). A svéd férfi ekkor sem fújt visszavonulót, ezzel az ítélettel kapcsolatban is perre ment, a szólásszabadság védelmére hivatkozott, és ezúttal nyert is. Innen pedig már igazán csak egy lépés a világ közlekedési szabályzatának a megváltoztatása.
A fenti mondat nem szarkazmus, a svéd úr remek úton jár, hogy elérje a célját, hiszen a rengeteg felhajtás közepette a sárga jelzés hosszát módosító egyenletét a Järlström-egyenletet már az Institute of Transportation Engineers (ITE) nevű szervezet is vizsgálja. Az ITE szakmai szervezet, amely 90 ország szakértőét tömöríti – az általuk megfogalmazott vélemény pedig végső soron az egész Földön megváltoztathatja a közlekedési szabályokat.
A KRESZ így rendelkezik: „a sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél meg kell állni.” Pető Attila közlekedési szakértő szerint tehát az áthaladást gyakorlatilag már a sárga is megtiltja. Mivel azonban az autók nem lassíthatók, fékezhetők egyből álló helyzetűre, ezért tették be ezt a mondatot is: „ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni...” (Forrás: Totalcar)
Järlström javaslatának lényege, hogy amíg a sárga mostani hossza megfelel egy egyenesen haladó autó számára, egy kanyaradó gépkocsi esetén (amely önhibáján kívül lelassul) ez az idő már túl rövid lehet. Ha ezt elfogadják, akkor a jelenlegi 3,2 másodpercről 4,5-re nőhet a sárga jelzés hossza. Az ITE leghamarabb 2020-ban dönthet.
(Kép: Pixabay)