A Titanic 1912-ben bekövetkezett tragédiájával kapcsolatban sok részletre fény derül az azóta eltelt több mint száz évben és a roncsok 1985-ben történt felfedezése rengeteg új információt biztosított a kutatók számára, azonban a hajó maradványainak nehezen elérhető pozíciója és érzékenysége miatt a teljes feltérképezés bonyolult feladatot jelentett. Egészen idáig. A Magellan cégnek köszönhetően most olyan részletes 3D modellt készítettek a roncsokról, ami egészen közelről és pontosan mutat minden komponenst.
A Titanic roncsára egy 1985. július elsején indult projekt során találtak rá, amelyet az amerikai WHOI (Woods Hole Oceanographic Institution) és a francia IFREMER (French National Institute of Oceanography) együttműködésével valósítottak meg. A hajó elsüllyedésének helyszínéről begyűjtött adatok alapján a keresési zónát egy 260 négyzetkilométeres területre szűkítették le az Atlanti-óceánban, a kanadai Új-Fundland szigetétől délre. Első körben szonárral végeztek vizsgálatokat, amelyet a Le Suroit hajón helyztek el, de a 31 napos misszió során a rossz időjárási körülmények miatt nem értek el teljes sikert: a régió 75%-át átfésülték ugyan, de a roncsra nem bukkantak rá. A második fázisban a R/V Knorr hajóval és egy másik szonárral, illetve kamerarendszerrel folytatták a munkát, de ekkor már nem kifejezetten a hajótest megtalálására fókuszáltak, hanem inkább a tengerfenéken szétszórt törmelékre, ami nyomravezető jel lehetett a hajó irányába.
A csapat végül szeptember elsején, 3,8 kilométeres mélységben találta meg azt a kazánt, ami a Titanichoz tartozott és aminek jelenléte egyértelműen bizonyította, hogy a roncs végre megkerült: az eseményt és az utána következő négy napos kutatási munkát videofelvételen is megörökítették. Az ünneplést némileg beárnyékolta a tragédiában elhunyt több mint 1500 utasra való megemlékezés, aminek az is nagyobb hangsúlyt adott, hogy a hajó hasonló időpontban (éjfél után, körülbelül 2 óra 20 perckor) süllyedt a tenger fenekére, mint amikor a roncs első darabját felfedezték (éjjel egy óra után) - ahogy arról a WHOI a misszió kapcsán beszámolt.
A Titanic maradványairól azóta sok olyan felvétel készült, aminek révén a nagyközönség is közelebbről láthatta a hajó állapotát - a legismertebbet ezek közül a Titanic filmet rendező James Cameron 1995-ös látogatása idején vették fel, amelynek során 12 alkalommal merültek le egy orosz kutatóhajó fedélzetéről a stáb tagjai a forgatás céljából. Egy másik, 1986-ban készített videót a Woods Hole Oceanográfiai Intézettől februárban tártak nyilvánosság elé: ez a felvétel az első alkalmat mutatja, mikor a roncsot olyan merülőegységgel közelítették meg, amiben emberek is tartózkodtak.
A Magellan Ltd és az Atlantic Productions 3D modelljét, amelyet most mutattak be, 2022-ben készített felvételek alapján rakták össze és a teljes hajót ábrázolja. A 200 órányi munka során születő 700 000 képet távolról irányítható merülőegységek kameráival rögzítették és a roncsot minden szögből egészen részletesen jeleníti meg, szinte olyan pontossággal, mintha nem is a víz mélyén feküdne - írja a BBC a modellről. A képeken még az egyik hajócsavar sorozatszáma is kivehető. A munka során az egyik legnagyobb nehézséget a hajót körülvevő környezet, a szétszórt törmelék beszkennelése jelentette, de a végeredmény magáért beszél és sosem látott aprólékossággal fedi fel a maradványokat.
Mivel a hajó lassanként az óceán és a mikrobák martalékává válik, ezért a 3D modell és a korábbi felvételek is segíthetnek felderíteni azokat a részleteket az 1912-es eseménnyel kapcsolatban, amelyek még mindig homályosak a szakértők előtt és általuk feltárulhat a teljes történet a Titanic balszerencsés útjával kapcsolatban.
(Fotó: Magellan/Atlantic Productions)