Ausztráliában nagyon komolyan épül a hidrogénipar. A részben megújuló forrásokból származó elektromos árammal, vízbontással, részben némileg aggályos módon fosszilis energiaforrásokkal, bár elvileg a gyártás során keletkező CO2 megkötésének kötelezettségével gyártott gáz nagy részét Japán fogja felvásárolni, de a helyi energetika és közlekedés is számíthat az új energiahordozóra.
Ezt ismerte fel egy üzletember, Brendan Norman, aki korábban a világ több pontján is dolgozott autós projektekben (többek között mint a VW és az Audi kiemelt tisztviselője) és egy brit hidrogénautós vállalkozásban, a Riversimple-ben is szerepet vállalt. Az ő nevéhez kötődik a H2X márka, amelynek első modellje egy szabadidő-autó, a Snowy lesz a tervek szerint.
Képek: H2X
A Snowy, mint típusjelzés furán hangzik elsőre, miért hívnának egy autót Havasnak? Viszont a szónak Ausztráliában különös jelentősége van: aki ezt ott meghallja, rögtön a Snowy Mountains-ra, a kontinens legmagasabb hegységére gondol és így már rögtön kifejezetten izgalmassá válik a név.
Norman nem csak az autógyártás elindítását tűzte ki célul, töltőállomás-hálózatban is gondolkodik. Tervei szerint mire az egyelőre csak renderelt képeken látható kocsi piacra kerül - ami 2022-re várható -, legalább 10-15 hidrogénkútjuk is működni fog majd, amelyek már reális üzemben tartási lehetőséget kínálnak az egy feltankolással kb. 650 kilométeres hatótávolságot elérni képes autónak.
A világon jelenleg négy nagy szériában gyártott hidrogénautóról van tudomásunk: Toyota Mirai, Honda Clarity, Mercedes GLC F-Cell és Hyundai Nexo. A BMW nemrég jelentette be, hogy hamarosan érkezik az ő kocsijuk is. Ha a H2X márka elindul, Ausztrália autóipara akár komoly tényezővé is válhat a jövő mobilitásában.
Mi az a hidrogénautó, hogyan működik és mi a szerepe az autózás jövőjében? Ebben a cikkben elmondjuk!